کفپوش رسانا، پراکنده کننده یا آنتی استاتیک؟

شما در آخرین وظیفه خود سخت کار می کنید. رئیستان می خواهد برای مشتریانی که در حال جمع آوری لوازم الکترونیکی حساس هستند و میخواهند از خطر از دست دادن سرمایه خود به دلیل تخلیه الکترواستاتیک (ESD) جلوگیری کنند، درمورد ایجاد منطقه محافظت در برابر الکترواستاتیک (EPA) برنامه کاملی بچینید. شما کابل های زمینی ، ایستگاه های کاری ، حیاط برش سفارشی ، ظروف و مبلمان را انتخاب کرده اید ، همگی برای از بین بردن کوچکترین احتمال آسیب ESD طراحی شده اند. اما وقتی شما در مورد کفپوش مناسب تحقیق می کنید، یک اتفاق کنجکاو کننده می افتد؛ یک جستجوی ساده در اینترنت برای کفپوش ESD گزینه های بی شماری را ارائه می دهد، که بیش از آنچه انتظار دارید است و شما متوجه می شوید که همه آنها در زیر 3 دسته بندی قرار می گیرند. در یک لحظه ، دقیقاً مانند نمایش بازی “بیایید معامله کنیم”، با یک تصمیم روبرو می شوید.

ناگهان ، مونی هال (یا وین برادی ، میزبان فعلی!) به شما خیره شده است ، از شما می پرسد می خواهید کدام یک از درب های شماره یک ، شماره دو یا شماره سه را انتخاب کنید: رسانا، پراکنده کننده، یا کفپوش آنتی استاتیک؟ ساعت در حال تیک و تاک است. چگونه تصمیم می گیرید؟ 

درب شماره #1

برای شروع ، بگذارید یکی از گزینه های شما را از بین ببریم. تقریباً مانند “ZONKS” در مسابه تلویزیونی است، آنتی استاتیک یک اصطلاح بی ارزش در واژگان ESD شما است.  با تعریف دقیق ، آنتی استاتیک به موادی گفته می شود که در برابر تولید بار مقاومت می کنند. زمانی برای سطحی از مقاومت طراحی شد، اما بسیار مورد استفاده بیش از حد و سوء تفاهم قرار گرفت و این اصطلاح از استانداردهای ANSI / ESD حذف شد.

بنابراین به همین ترتیب ، عبارت “آنتی الکتریسیته ساکن” را از بحث خود حذف کنید.

تصمیم گیری بین دو درب دیگر نیاز به نگاه دقیق تری به نیازهای خاص منطقه دارد که ببینیم کدام کفپوش بهتر است. ما در مقاله دیگری درباره Ohms (Ω) و چگونگی اندازه گیری مقاومت در برابر جریان الکتریکی صحبت کرده ایم.

درب شماره 2#

به دلیل وسعت زیاد مناطقی که در آن نیاز به ESD است، رایج ترین شکل کفپوش ESD به عنوان کفپوش رسانا استاتیک (Static Conductive Conductive) نامیده می شود و در پایین انتهای مقیاس مقاومت الکتریکی قرار دارد.

فرشهای رسانا حتی ممکن است با خطوط کربن یا الیاف نخ فلزی پوشیده شوند تا جریان برق را تشدید کنند. به دلیل مقاومت الکتریکی کم ، الکترون ها با خیال راحت و به سرعت به زمین منتقل می شوند.  این کاشی فرش یا کفپوش وینیل با چسب رسانا گذاشته شده و با استفاده از نوارهای رسانا یا نوارهای مسی که به یک سطح مشترک در زمین میرسد ، به زمین متصل شده است.

این نوع کفپوش ها نیز به طور کلی کمی هزینه بیشتری دارند و موثرتر از راه حل پراکنده کننده هستند.

درب شماره 3

در انتهای بالاتر از مقیاس مقاومت ، کفپوش پراکنده کننده یا ‘Static Dissipative’ قرار دارد. مقاومت بیشتر این مواد باعث می شود بار الکتریکی بیشتر کنترل شود زیرا به آرامی روی سطح زمین جریان می یابد. کفپوش پراکنده کننده در محیط های مشترک که در آن استفاده از کفش های روزمره رایج است، بسیار شایع تر بوده، و هر مکان و هر عنصری، از مبلمان تا کفش، کنترل می شود. در مثال فوق ، مشتری در یک محیط در مقیاس بزرگ ، وسایل الکترونیکی حساسی مانند تخته مدار و موارد مشابه را جمع می کند. در این مثال ، یک کاشی وینیل ، یا یک کفپوش اپوکسی ریخته شده با خصوصیات رسانا، به احتمال زیاد بهترین گزینه است. در یک دفتر اداری جاییکه بخش فناوری اطلاعات مخصوص یک شرکت قرار دارد که کامپیوترها را در همان توزیع کننده تعمیر و مونتاژ می کند، یک پراکنده کننده یا کف کاشی انعطاف پذیر استاتیک مناسب تر خواهد بود.

اما واقعیت این است که اینها نمونه های بسیار ساده ای از هزاران متغیر است که می توانید هنگام انتخاب کفپوش های کنترل شده ESD مناسب با آنها روبرو شوید. بهترین گزینه شما صحبت با یک متخصص است.  ما دوست داریم کارشناسانی باشیم که می توانید برای خدمات کامل خود و انتخاب راه حل ESD بدون درز روی آن حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا مشاوره در زمینه نیازهای ویژه کفپوش ESD یا هرگونه سؤال دیگری درباره ESD ، امروز با ما تماس بگیرید.