کفپوش های اپوکسی

کفپوش اپوکسی | متریالی مقاوم برای افزایش پایداری سطح در برابر فشار و رطوبت

کفپوش اپوکسی؛ عاملی برای افزایش ایمنی محیط‌های صنعتی و درمانی

انتخاب بهترین کفپوش صنعتی، تجاری، درمانی یا برای هر نوع کاربری دیگر موضوعی مهم برای تامین امنیت این محیط‌ها به‌شمار می‌رود. در این بین کفپوش اپوکسی به دلایل متعددی از دیگر گزینه‌های مشابه متمایز می‌شود. این پوشش برای انواع سطوح به کار می‌‌رود و جذابیت ظاهری آن نسبت به محصولات دیگر بیشتر است. همچنین کفپوش‌های رزین اپوکسی از مقاومت بالایی در برابر سایش و فشار برخوردار هستند و اجرای آن‌ها نیز فرایندهای ساده‌ای دارد. بر همین اساس در محیط‌های صنعتی، تجاری و درمانی این محصولات گزینه‌ای محبوب برای کف‌سازی هستند. در این مطلب از آریا سطح تهران به معرفی این محصول و بررسی مزایا و کاربردهای آن می‌پردازیم.

عاملی برای افزایش ایمنی
کفپوش اپوکسی

کفپوش‌ اپوکسی چیست؟

کفپوش‌ اپوکسی نوعی پوشش کف ساخته‌شده از رزین مصنوعی است که به‌عنوان محافظ و تزئین روی لایه‌های بتنی قرار می‌گیرد. در زمان اجرای این پوشش و با خشک شدن لایه‌های رزین، اپوکسی کف پیوندی قوی و دائمی با سطح بتنی ایجاد کرده و از نفوذ رطوبت و ورود فشار بیش از حد به سطح جلوگیری می‌کند. کفپوش‌های اپوکسی شناخته‌شده‌ترین فناوری کف رزینی هستند که مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالایی دارند. این محصولات در طیف متنوعی از رنگ‌ها در دسترس خریداران قرار می‌گیرند.

از جمله کاربردهای کفپوش اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کف‌سازی فضاهای صنعتی
  • کف‌سازی انبارها و پارکینگ‌ها
  • کف‌سازی مجتمع‌های تجاری، فروشگاه‌ها و شاپ سنترها
  • کف‌سازی کاربری‌های مسکونی
  • پوشش کف استخر و سرویس‌های بهداشتی
  • کف‌سازی مراکز درمانی
  • کف‌سازی سالن‌های بهداشتی و آرایشی
  • کف‌سازی سالن‌های ورزشی

تفاوت بین کفپوش‌های اپوکسی و سایر پوشش‌های کف

اصلی‌ترین عامل تمایز کفپوش‌های اپوکسی با سایر پوشش‌های کف، تفاوت در اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها است. بیشتر پوشش‌ها مانند رنگ‌های روغنی تک‌جزئی هستند؛ اما کفپوش اپوکسی از دو رزینی و سخت‌کننده تشکیل شده‌اند که برای ایجاد بالاترین مقاومت بر روی کف باید با یکدیگر مخلوط شوند.

مزایای‌ کفپوش‌ اپوکسی

کفپوش اپوکسی در مقایسه با کفپوش‌های دیگر مانند وینیل، کاشی، کف‌پوش‌های پلی‌اورتان و انواع دیگری از پوشش‌های رایج کف، مزایای متعددی دارند که آن‌ها را به انتخاب اول مشتریان تبدیل کرده است. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین مزایای استفاده از این محصولات اشاره می‌کنیم.

پوشش‌های کف
مزایای کفپوش اپوکسی

زیبایی ظاهری فوق‌العاده

کفپوش‌ اپوکسی را می‌توان به‌عنوان سطحی بدون درز، با قابلیت تمیز کردن آسان، دارای انواع طیف رنگی متنوع و انواع سطوح (براق، ساتن، مات) در نظر گرفت. همچنین در برخی از طرح‌های این متریال، ریزتراشه‌های رنگی و رنگ‌دانه فلزی نیز دیده می‌شود.

نگهداری آسان

ازآنجایی‌که کفپوش اپوکسی بدون درز و غیرقابل نفوذ است؛ بستر بتنی زیرین از مواد شیمیایی، خاک، مایعات و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌شود. این عامل باعث می‌شود که کف‌ها به راحتی تمیز شوند و فقط به طی و مواد تمیزکننده استاندارد و همه‌منظوره نیاز باشد. از سوی دیگر پوشش‌های اپوکسی به تکنیک‌های خاص برای نظافت، تعمیر و نگهداری نیاز ندارند و آن‌ها را می‌توان در صورت اجرای اصولی برای طولانی‌مدت مورد استفاده قرار داد.

ایمنی منحصربه‌فرد

یکی از مزایای مهم کفپوش اپوکسی، توانایی آن در ساخت پروفیل ضد لغزش است. برای ایجاد پروفیل، شن و ماسه بر روی پوشش لایه مرطوب در زمان اجرا پخش می‌شوند. این قابلیت جنبه‌ای کاربردی برای فضاهای تجاری یا صنعتی به‌شمار می‌آید که ایمنی ساکنان همیشه یک نگرانی اصلی است.

مقاومت در برابر فشارهای بالا

فشار وارده بر کفپوش‌های اپوکسی متفاوت است. این میزان فشار می‌تواند از رفت‌وآمد سبک تا عبور کامیون و لیفتراک متفاوت باشد. کفپوش اپوکسی با برخورداری از بالاترین مقامت صنعتی در برابر فشار وارد شده ناشی از تجهیزات، ماده‌ای مقاوم در برابر سایش و مواد شیمیایی است.

مقاومت کفپوش اپوکسی در فشار بالا
مقاومت کفپوش اپوکسی

سازگاری با انواع کاربری‌ها

کفپوش‌های اپوکسی برای محیط‌های مختلف صنعتی، تجاری، پزشکی، تولید مواد غذایی، حمل‌و‌نقل هوایی، تفریحی، مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌و‌نقل، تولیدی، آموزشی و … کاربردهای فراوانی دارند. به همین دلیل بر اساس نوع طراحی داخلی کاربری‌های مختلف می‌توان از انواع رنگ‌بندی این محصولات برای پوشش کف استفاده کرد.

انواع کفپوش‌های اپوکسی

کفپوش‌های متناسب با فضایی که در آن اعمال می‌شوند انواع گوناگونی دارند. میزان مقاومت آن‌ها در این کاربری‌های متفاوت است. در نظر داشته باشید که انواع پوشش‌های اپوکسی را باید بر اساس میزان رفت‌وآمد، فشار وارده بر سطح و کاربردهای آن انتخاب کنید.

بر همین اساس انواع کفپوش‌های اپوکسی عبارت‌اند از:

  • وینیل فلیک اپوکسی
  • اپوکسی متالیک
  • کفپوش‌های بیمارستانی
  • کفپوش‌های پارکینگی
  • کفپوش‌های بافت‌دار
  • کفپوش‌های ورزشگاهی
  • کفپوش‌های آنتی استاتیک
  • کفپوش‌های ضد اسید
  • کفپوش‌های سه‌بعدی

مراحل نصب‌ کفپوش‌ اپوکسی

اجرای کف‌پوش‌های اپوکسی فرایند سختی نیست؛ اما به دلیل ضرورت مقاومت بالا و افزایش طول عمر این پوشش‌ها، توصیه می‌کنیم این کار را به متخصصان بسپارید. کارشناسان متخصص به زیروبم‌های نصب پوشش‌های رزینی آشنایی دارند و کیفیت نهایی نصب با آن‌ها تضمین می‌شود.

بااین‌حال مراحل نصب کفپوش اپوکسی عبارت‌اند از:

  • آماده‌سازی سطح قبل از نصب
  • شست‌وشو و پاک‌سازی سطح از هرگونه آلایندگی
  • اجرای پرایمر
  • پرکردن شکاف‌ها و درزهای بزرگ‌ و کوچک
  • ترکیب دو جز پروکسی با یکدیگر و اجرای اولین لایه
  • سنباده‌زنی و درگیری نهایی
  • اجرای لایه نهایی و پخش‌ کردن آن بر روی سطح
مراحل نصب‌ کفپوش‌ اپوکسی
کفپوش‌ اپوکسی

آریا سطح تهران؛ مجری معتبر انواع کفپوش‌های اپوکسی

مجموعه‌های مختلفی به ارائه خدمات برای فروش و نصب انواع کفپوش‌های اپوکسی فعال هستند که در میان آن‌ها آریا سطح تهران برندی معتبر است. شرکت ما از اولین پایه‌گذاران سیستم کفپوش‌های اپوکسی، تایلینگ، پلی‌یورتان و تایلینگ ضد اسید در کشور می‌باشد که تاکنون پروژه‌های متعددی را در سطح کشور و خارج از کشور به نتیجه رسانده است. آریا سطح تهران با اتخاذ رویکردی تخصصی برای تولید، عرضه و اجرای انواع کفپوش‌های اپوکسی در محیط‌های مسکونی، صنعتی و تجاری نیازهای کاربران را برای نصب کفپوش‌های مقاوم پاسخ می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

طول عمر کفپوش‌های اپوکسی چقدر است؟

نوع مسکونی یا تجاری بودن کفپوش، نظافت و نگهداری و کیفیت نصب این محصولات در افزایش یا کاهش طول عمر آن‌ها تاثیرگذار هستند.

چرا انتخاب نوع مناسب اپوکسی اهمیت دارد؟

خرید محصول متناسب با کاربری مورد نظر در افزایش طول عمر، کاهش مدت‌زمان خشک شدن اصولی، به‌کارگیری اقدامات ایمنی موثر، کاهش هزینه‌های نصب و افزایش مقاومت در برابر ضربه و لغزش موثر است.

بهترین راهکار برای کاهش هزینه‌های اجرای کفپوش‌های اپوکسی چه راهکاری است؟

سپردن فرایند نصب به مجموعه‌های معتبر و جلوگیری از هزینه‌های اضافی برای تعمیر و نگهداری از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه هستند.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

کفپوش اپوکسی رایجترین نوع کفپوش‌های پلیمری می‌باشد. مقاومت‌ منحصر به فرد این پوشش موجب استفاده گسترده از کفپوش‌های اپوکسی در انواع صنایع همچون، صنایع نفت، صنایع خودروسازی، صنایع نظامی، صنایع داروسازی، کارخانجات، انبارها و ساختمان سازی را فراهم نموده است.

شرکت آریا سطح تهران با بیشترین حجم اجرایی کفپوش‌های پلیمری در سطح کشور و اجرای پروژه‌های مشابه در خارج از کشور، از پایه گذاران این سیستم در قالب طراحی، تولید و اجرای کفپوش‌های پلیمری در دو دهه گذشته بوده‌است. پوشش‌های دو جزئی با مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالا، که علاوه بر امتیازات دکوراتیو و سهولت در نظافت، سبک و کم حجم بوده، بار مضاعفی را به سازه تحمیل نمی‌نماید.

از شاخص‌ترین این پوشش‌ها که بصورت Self Level اجرا می‌گردد؛ کفپوش‌های اپوکسی و پلی یورتان می‌باشد که با توجه به نیاز مصرف کننده و شرایط محیطی و بستر، از انواع آن می توان بهره برد.

کفپوش اپوکسی چیست؟

اپوکسی یک ماده منحصر به فرد برای استفاده بعنوان کفپوش است. هنگامی که کف بتنی مضرس داده شده و آماده شد، رزین و یک ماده شیمیایی سخت کننده با هم ترکیب می‌شوند و به روی کف بتنی ریخته می‌شوند. واکنش شیمیایی که بین این مواد رخ می‌دهد، طی چند روز به یک کفپوش سخت و مستحکم تبدیل می‌شوند و سپس لایه دوم و سوم به روی آن اعمال می‎شود.

کفپوش اپوکسی یک کفپوش بدون درز است که پس از سخت شدن بروی کف یکدست شده و در فضا ترکیب می‌شود. این باعث می شود کف اپوکسی برای استفاده های سنگین و بارهای مکانیکی مانند ترافیک لیفتراک در انبارها ، کارگاه ها و مناطق تولید مناسب باشد. بیشترین کاربرد کفپوش اپوکسی در بیمارستان‌ها، مدارس، کفپوش پارکینگ و محیط‌ های صنعتی است. هرچند در برخی مواقع کفپوش اپوکسی در خانه‌ها، آشپزخانه‌ها یا سایر فضاهای داخلی خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای کفپوش اپوکسی

  • مقاومت بتن را در برابر فرسایش، تخریب و اکثر مواد شیمیایی افزایش می‌دهد.
  • از نفوذ آب، روغن و سایر مایعات به جسم بتن جلوگیری می کند.
  • سبک و کم حجم بوده و از ایجاد هرگونه گرد و غبار جلوگیری می نماید.
  • به صورت یکپارچه و در رنگ های متنوع اجرا می گردد.
  • با ضخامت ۴ میلیمتر، افزایش مقاومت فشاری پوشش را تا حدود ۱۱۰۰ kg/cm2 را در بر دارد.
  • شستشوی آن آسان است. 
  • در صورت اجرا و مراقبت صحیح، حداقل ۲۰ سال عمر مفید دارد.
  • سهولت در ترمیم مجدد آن

انواع کفپوش اپوکسی

کفپوش ضد غبار یا آنتی داست این نوع کفپوش جهت جلوگیری از گرد و غبار بتن بکار می رود.

این محصول بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول A و هاردنر پلی آمین طراحی گردیده است. گرانروی مناسب این محصول سبب ایجاد خاصیت Self-Leveling می شود و پس از اجرا دارای سطح شفاف می باشد.
چسبندگی بسیار بالای این محصول به انواع سطوح بتن، فلزی سنگی و .. قابل توجه می باشد. از دیگر خواص این محصول می توان به خواص بالای مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی آن اشاره کرد.
با توجه به دارا بودن مقاومت بالای فشاری، سایشی و همچنین اجرای یکپارچه و بدون درز این کفپوش و ایجاد قابلیت شستشو و استریل کردن سطح، در صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو سازی، نظامی، پتروشیمی، نیروگاه، الکترونیکف غذایی، دارویی و … از این محصول استفاده می شود.


بیشتر…

کفپوش مقاوم مکانیکی:

  1. دارای مقاومت بالای سایشی
  2. مقاوم در برابر خوردگی
  3. برای عدم فرسایش بتن از اپوکسی استفاده می شود.
  4. عدم نفوذ روغن، چربی و آب به بتن
  5. سهولت در شست و شو
  6. دکوراتیو بودن

این کفپوش بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول A و اپوکسی آلیفاتیک فرموله گردیده است. از خواص برجسته این کفپوش می توان به خود ترازی (Self-Leveling)، سطح شفاف و درخشان پس از کار و همچنین مقاومت مکانیکی، الکتریکی و حرارتی بالا، چسبندگی و انعطاف پذیری بالا اشاره نمود. کاربرد این محصول، محیط های در معرض نیرو های مکانیکی، مواد خورنده شیمیایی، تنش های حرارتی و جریان های الکتریکی می باشد. ضمناً این محصول بدلیل قابلیت شستشو و استریل شدن به عنوان یک پوشش بهداشتی کارآیی دارد.


بیشتر…

کفپوش آنتی اسکید به صورت معوج (اصطلاحاً پوست پرتقالی) که علاوه بر داشتن خصوصیات روکش صاف از لغزش افراد و ماشین آلات در محیط های خیس و چرب جلوگیری می نماید.

پوشش آنتی اسکید یا ضد لغزش چیست؟رنگ ضد لغزش یک سیستم پوشش کف است که سطح زبرتری را روی بسترهای معمولاً لغزنده ایجاد می کند. بیشتر حوادثی که در محل کار یا خانه اتفاق می افتد، ناشی از لیز خوردن یا افتادن است.


بیشتر…

کفپوش نیمه زبر و زبر، این کفپوش ها از ضخامت بالایی برخوردار هستند و از جمله حصوصیات آن می توان به عدم خش پذیری این کفپوش اشاره کرد.


بیشتر…

کفپوش اپوکسی ضد اسیدی بر پایه رزین اپوکسی که دارای مقاومت بالا در برابر عوامل خورنده شیمیایی می باشد.

کفپوش کاشی و سرامیک آنتی اسید، سطوح بالایی از دوام را از نظر خواص حرارتی، مکانیکی و شیمیایی برای کف هایی که در معرض مواد شیمیایی شدید قرار دارند، فراهم می کند. این کفپوش به دلیل دارا بودن شرایط بهداشتی لازم در شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به خصوص در شرکت هایی که در زمینه مواد غذایی فعالیت می کنند.

کفپوش ضد اسید خاصیت ضد باکتریایی دارد و از رشد باکتری روی زمین جلوگیری می کند. از آنجایی که تمیز کردن آن آسان است، می توان آن را به راحتی تمیز و نگهداری کرد. به لطف ساختار سطحی مات، خاصیت ضد لغزشی دارد، بنابراین به پرسنل کمک می کند تا بسیار راحت تر کار کنند.


بیشتر…

 کفپوش ورزشی که معمولاً از کفپوش اپوکسی به عنوان لایه ممبران در آن استفاده می شود.

رنگ پوشش پلی اورتان برای رنگ آمیزی کف پس از لایه خود تراز و تعیین مناطق بازی استفاده می شود. رنگ های پوششی پلی اورتان کف را رنگ آمیزی می کند و ساختاری با استحکام بسیار بالا دارد. این یک رنگ آلیفاتیک مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش با مقاومت بسیار بالا در برابر ساییدگی و خط و خش است، زیرا بیشترین مقاومت را در کف، رنگ پوشش پلی اورتان دارد.


بیشتر…

کفپوش آنتی استاتیک که اصطلاحاً ضد جرقه نامیده می شود (مورد مصرف آن در انبارهای مهمات، سالن های مخابرات، اتاق های کامپیوتر، اتاق سرور و کنترل، اتاق های ساب استیشن، اتاق عمل بیمارستان ها می باشد.)

زمانی که وجود یک کفپوش برای کاهش الکتریسیته ساکن به همراه مقاومت شیمیایی بالا و دکوراتیو نیاز است، کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک نسبت به سایر کفپوش ها عملکرد بهتری دارد. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک بیشتر در صنایع الکترونیکی و مخابرات، صنایع خودرو، کارخانه های داروسازی، صنایع هوافضا، اتاق عمل، اتاق های رایانه و غیره استفاده می شود. به منظور تهیه یک روکش با عملکرد بالا، آماده سازی بستر مناسب ضروری است. سطح بتنی که روی آن پوشش اعمال می شود باید سخت، صاف و عاری از گرد و غبار و دیگر مواد مانند رنگ، آهک، روکش، گچ، عامل پخت و سایر بقایای چسب باشد.


بیشتر…

کفپوش اپوکسی برای پارکینگ
یکی از پرکاربردترین مصارف کفپوش اپوکسی، استفاده از آن برای کفپوش پارکینگ است.

سوالات متداول درباره کفپوش اپوکسی

عمر کفپوش اپوکسی چه میزان است ؟

طول عمر کفپوش اپوکسی تحت تأثیر پارامترهایی همچون کیفیت، بستر بتنی، ضخامت و کیفیت متریال مصرفی، اجرای صحیح لایه های کفپوش اپوکسی و نحوه نگهداری در زمان بهره برداری می تواند متغیر باشد.

لذا درصورت رعایت کلیه عوامل فوق کفپوش اپوکسی می تواند بیش از 20 سال عمر مفید داشته باشد و بعضاً با اجرای مجدد ترمیم آن امکان ایجاد طراوت اولیه پوشش، پس از سالها بهره برداری فراهم می باشد.

کفپوش اپوکسی را با چه ضخامتی اجرا نماییم؟

باتوجه به self level (خود تراز بودن کفپوش اپوکسی) محدودیت در تعیین ضخامت آن نمی باشد و امکان اجرای کفپوش اپوکسی از ضخامت 500 میکرون تا 10 میلیمتر فراهم می باشد، رایج ترین ضخامت اجرایی کفپوش اپوکسی در صنایع و پارکینگ ها 2 الی 3 میلیمتر می باشد.

لازم به توضیح است تعیین ضخامت کفپوش اپوکسی رابطه مستقیمی با مقاومت های فشاری، ترافیکی و نتایج دکوراتیو پوشش دارد همچنین تخلل بستر بتنی کف نیز از عوامل ضرورت در افزایش ضخامت کفپوش می باشد.

ملاحظات اقتصادی معمولا بیشترین دلیل انتخاب کفپوش اپوکسی با ضخامت پایین می باشد که بعضاً در محیط های کم ترافیک پاسخگو نیاز بهره برداری می باشد.

قیمت کفپوش اپوکسی ؟

قیمت کفپوش اپوکسی بصورت معمول تحت تأثیر عواملی همچون انتخاب گرید محصول مصرفی، میزان مصرف متریال(ضخامت کفپوش)، کیفیت بستر بتنی کف، مساحت کار و ملاحظات فنی مورد نظر کارفرما می تواند متغیر باشد.

ضمن اینکه کفپوش های اپوکسی آنتی اسید، آنتی استاتیک و ….. اساساً و به تناسب تفاوت های ساختاری شامل اضافه بهاء در سیستم نهایی حاصل شده می باشند.

میزان لغزندگی کفپوش اپوکسی چقدر است؟

روش اجرای کفپوش اپوکسی در حصول شکل و سطح نهایی کفپوش تأثیرگذار می باشد از این رو تنظیم شدت لغزندگی در اختیار مجری پوشش می باشد به عبارت دیگر با انتخاب روش های متعدد می تواند نسبت درجه اعوجاج سطح، صیقلی بودن سطح را بالانس نمود.

اصطلاح رایج پوست پرتغالی در اپوکسی نیز یادآور اعوجاج سطح پوست پرتغال و کاهش شدت لغزندگی سطح کفپوش اپوکسی می باشد.

 شرکت آریا سطح تهران: مجری انواع پوشش‌های صنعتی و حفاظتی

اجرای کفپوش اپوکسی نیاز به یک تیم حرفه‌ای و متخصص دارد، شرکت آریا سطح تهران خدمات متنوعی در زمینه انواع کفپوش‌های صنعتی و حفاظتی ارائه می‌دهد. پروژه‌های اجرا شده توسط این شرکت در انواع صنایع سنگین خودرو سازی، قالب سازی، نظامی، بهداشتی و دارویی، غذایی، پتروشیمی ها، نیروگاه ها، صنایع چاپ و انبارها و سالن های صنعتی و ورزشی و .. بوده است. لازم به ذکر است فاکتورهای مختلفی برای تعیین قیمت کفپوش اپوکسی وجود دارد. جهت مشاوره و ارزیابی قیمت کفپوش اپوکسی با ما تماس بگیرید.