رنگ پلی یورتان

رنگ پلی یورتان | رنگی با مقاومت بالا در مقابل سایش، ضربه و ترک‌خوردگی

پلی یورتان؛ از زیباترین و باکیفیت‌ترین رنگ‌های پوششی

پلی یورتان (Polyurethane) عضوی از خانواده رنگ‌های صنعتی با ساختاری پلیمری است. این رنگ ضمن کیفیت بسیار بالا، مقاومت مطلوبی دارد و از آن با هدف پوشش سطوح مختلف استفاده می‌کنند. عموما رنگ‌های پلی اورتان به صورت روکش نهایی روی پرایمرها قرار گرفته و ساختاری یکدست با مقاومت بالا را ایجاد می‌کنند. ضمنا پلی یورتان برای خشک شدن به زمان بسیار کمی ‌(۲۴ تا ۴۸ ساعت) نیاز دارد. در این مطلب از مجموعه آریا سطح تهران قصد داریم شما را با رنگ پلی یورتان آشنا کنیم.

مزایای رنگ Polyurethane

استفاده از رنگ پلی یورتان مزایای بی‌شماری دارد که باعث شده است به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از مزایای پلی یورتان، تطبیق‌پذیری بالای آن است. از این رنگ می‌توان تحت عنوان پوشش برای سطوح چوبی، آهنی، پلاستیکی و عملا هر نوع سطح کف زمین استفاده کرد. خاصیت تطبیق‌پذیری این نوع رنگ باعث شده استفاده آن از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. در ادامه این بخش شما را با سایر مزایای این رنگ آشنا خواهیم کرد.

کاربری آسان و خشک شدن سریع

به طور کلی خشک شدن سریع رنگ پلی یورتان باعث صرفه‌جویی قابل توجه در زمان می‌شود. چرا که این رنگ مانند اپوکسی به راحتی روی سطح اعمال می‌شود، اما پلی اورتان سریع‌تر از اپوکسی خشک و آماده استفاده می‌شود. از طرفی کاربرد ساده و راحت این نوع رنگ موجب شده طی سالیان متمادی همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و مورد استفاده فراوان قرار گیرد.

پلی یورتان نسبت به شرایط محیطی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد

بهتر است بدانید که پلی اورتان از زیرزمین گرفته تا ساحل، در تمام شرایط سخت محیطی می‌تواند مقاومت کند. این ماده در مقابل اشعه فرابنفش خورشید نیز بسیار مقاوم است. ضمنا رنگ پلی اورتان در طیف وسیعی از دماها نیز پایداری حرارتی دارد. از طرفی رنگ پلی اورتان پس از خشک شدن به یک لایه سخت و محکم تبدیل می‌شود که سطح زیرین خود را از سایش، خراش و آسیب‌های دیگر محافظت می‌کند.

مقاومت رنگ پلی یورتان نسبت به آب و مواد شیمیایی

رنگ پلی اورتان در برابر بسیاری از ترکیبات شیمیایی مقاوم است. همچنین نوع پایه روغن این رنگ نیز مقاومت مطلوبی در برابر آب، بخار و رطوبت دارد. باید به خاطر داشته باشید که رنگ اورتان پایه آب برای محیط‌های مرطوب و فضای باز مناسب نیست؛ زیرا هیچ گونه مقاومتی در برابر آب و رطوبت ندارد.

رنگ Polyurethane دوستدار محیط زیست است

ترکیب پوشش پلی یورتان به شکلی است که هیچ نوع گازی که برای انسان، حیوان یا محیط زیست مضر باشد را از خود منتشر نمی‌کند. به همین علت هم استفاده از آن خطرات بسیار کمتری را به دنبال خواهد داشت که این مساله را می‌توان یک مزیت مهم برای این رنگ صنعتی برشمرد.

رنگ پلی یورتان کاربردهای بی‌شماری در صنایع گوناگون دارد

رنگ‌های پلی یورتان کاربردهای مختلفی دارند و به منظور پوشش‌دهی سطوح مختلف در طیف وسیعی از مراکز صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود. این نوع رنگ را می‌توان یکی از ایده‌آل ترین پلیمرهای چند منظوره دانست که نه تنها به منظور پوشش‌دهی سطوح از آن استفاده می‌شود، بلکه در لوازم خانگی، پوشاک، ساخت و ساز، اتومبیل‌سازی، کفپوش، صنعت الکترونیک، تجهیزات پزشکی و همینطور صنایع چوب کاربرد دارند. در ادامه این قسمت قصد داریم تا شما را با کاربردهای رنگ پلی یورتان آشنا کنیم.

رنگ پلی یورتان

پوشش‌دهی کف در موقعیت‌های مختلف

پلی یورتان این قابلیت را دارد تا در سطوح مختلفی مانند کارخانجات، مجتمع‌های تجاری و کارخانجات صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. در کنار این موارد سالن‌های ورزشی مانند بولینگ یکی از نقاط ایده‌آل برای استفاده از این نوع رنگ برای کف است. در صورتی که تجربه رفتن به چنین سالن‌هایی را داشته باشید، قطعا سطح شفاف و براق کف توجه شما را به خود جلب کرده است. ضمنا برای آشیانه‌های هواپیما و سالن‌های بزرگ فروش تجهیزات ورزشی به منظور اهمیت زیبایی بصری در محیط، پوشش‌دهی کف با رنگ پلی اورتان همواره در اولویت قرار دارد.

استفاده از رنگ چلی یورتان در صنعت هوافضا

یکی از کاربردهای Polyurethane مربوط به صنعت هوافضا می‌شود. این رنگ به منظور پوشش بعضی از قطعات فضاپیما و سازه‌های داخلی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد که به این ترتیب منجر به افزایش طول عمر و از همه مهم‌تر بهبود راندمان این سطوح خواهند شد.

تجهیزات مکانیکی پرکاربرد در صنایع مختلف

همانطور که در جریان هستید تجهیزات ارزشمند صنعتی در یک محیط بسیار پر‌تنش و سخت در حال ارائه خدمات مرتبط هستند که لازم است سطوح مختلف آن‌ها از هر نظر محافظت شوند. در همین راستا رنگ پلی اورتان تما‌می‌ویژگی‌های مبتنی بر افزایش پایداری سطوح را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند. به همین خاطر با بیشتر کار کردن این تجهیزات و ماشین آلات منجر به بهبود کارایی مجموعه خود خواهید شد.

نقش پلی یورتان در صنعت کشتی‌سازی

از رنگ‌های پلی یورتان به منظور عایق‌گذاری و همینطور آب‌بندی بدنه سازه‌های دریایی استفاده می‌کنند. به همین خاطر با چنین پوشش‌دهی، تما‌می‌فرایندهای مخرب ناشی از خوردگی که به علت درصد رطوبت بالا به وجود می‌آیند، خنثی خواهد شد. به طور کلی وسایل حمل و نقل دریایی مانند کشتی‌ها و قایق‌ها برای اینکه در مقابل عوامل محیطی محافظت شوند و ایمنی و دوام طولانی مدت داشته باشند، باید نوعی رنگ خاص صنعتی مانند پلی یورتان را بر روی آن‌ها اعمال کرد.

محافظت از خط لوله‌های نفت و گاز

از پوشش پلی اورتان به صورت گسترده به منظور حفاظت از خط مسیر لوله‌های نفت و گاز استفاده می‌شود. در بعضی از موارد تعداد بسیار بالایی از این لوله‌ها در زیر آب قرار هستند و به علت فشار بالا و محیط بسیار سخت و مخربی که دارد، پلی اورتان‌ها در این شرایط بهترین گزینه خواهند بود. البته در دیگر مسیرهای لوله کشی که در خارج از محیط‌های آبی هستند، نیز از این رنگ استفاده می‌شود.

افزایش دوام و طول عمر سقف‌های فلزی با رنگ پلی یورتان

به طور کلی پوشش‌های صنعتی پلی یورتان این قابلیت را دارند تا مانند رنگ اکریلیک، طول عمر سقف‌های فلزی را افزایش بدهند. اما در کنار این مورد مزیت بعدی استفاده از پلی یورتان برای این سقف‌ها این است که در هزینه‌های مربوط به عملیات تعمیر و نگهداری سقف‌های فلزی تا حد قابل توجهی صرفه‌جویی می‌شود.

پوشش توربین‌های بادی

از رنگ پلی اورتان به منظور رنگ‌آمیزی پره‌های توربین‌ها و همچنین پایه‌های آن استفاده ‌می‌شود. لذا در چنین پروژه‌هایی محافظت از ماشین آلات در درجه اول ‌می‌تواند بازده انرژی مجموعه را افزایش دهد. این رنگ‌ها در نقاط مختلف زندگی ما مورد استفاده قرار می‌گیرند که نشان از اهمیت ترکیبات بی نظیر رنگ پلی اورتان دارد.

نکات مهم اجرای رنگ پلی یورتان

اجرای Polyurethane سه مرحله کلی یعنی آماده‌سازی سطح، اجرای اولیه و همینطور خشک کردن را شامل می‌شود. آماده‌سازی به این معنا است که پیش از اجرای پلی یورتان سطح مورد نظر باید به خوبی تمیز شود. در مرحله بعدی باید با استفاده از قلم مو و یا پیستوله رنگ‌پاش، لایه اولیه رنگ بر روی سطح مربوطه اعمال شود. قبل از اجرای پلی یورتان بر روی لایه بعدی هم باید از خشک شدن کامل رنگ مطمئن شوید. در ادامه این بخش قصد داریم تا به صورت کامل شما را با مراحل و نکات مهم اجرای رنگ پلی یورتان آشنا کنیم.

رنگ پلی یورتان

ضرورت نگهداری مناسب

رنگ‌های پلی اورتان موادی قابل اشتعال به شمار می‌روند و به همین خاطر باید آن‌‌ها را در شرایطی خاص و به دور از آتش، جریان الکتریکی شدید و در دمایی مناسب نگهداری کرد. اصولا دمای محل نگهداری این رنگ صنعتی، باید حداکثر ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد. در صورتی که رطوبت مکان هم به صورت تقریبی بین ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد، ‌می‌توان رنگ‌های پلی اورتان را به مدت یک سال نگهداری کرد.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که این رنگ‌‌ها باید در بسته باشند و قبل از مصرف نباید مانند دیگر رنگ‌‌ها، قوطی آن‌‌ها تکان داده شوند. زیرا این کار باعث ‌می‌شود که حباب‌های ریزی در رنگ ایجاد شده و در زمان اجرا، رنگ‌‌ها به طور یکپارچه پخش نشوند. شما برای مخلوط کردن و یکدست کردن رنگ‌‌ها، آن‌‌ها را باید به آرا‌می‌ و با ملایمت هم بزنید تا در سطح رنگ حبابی به وجود نیاید.

قبل از اجرای پلی یورتان باید به آماده‌سازی سطح و محیط بپردازید

به طور کلی پیش از اجرای رنگ پلی اورتان، محیط و سطوح مورد نظر باید آماده شوند. سنبه‌کاری، بتونه‌کاری و سنباده‌زنی از جمله اقداماتی هستند که باید به ترتیب برای آماده سازی سطوح انجام شوند. همچنین برای آماده سازی سطوح و محیط، رعایت برخی از نکات ضروری است.

این نکات شامل موارد زیر هستند:

  • پاکسازی محیط و سطوح: بدون شک قبل از اجرای هر رنگی سطوح باید از قبل تمیز شوند. لازم است که پاکسازی سطوح و محیط از از هرگونه گرد و غبار، املاح و روغن به گونه ای دقیق صورت بگیرد تا اجرای رنگ به بهترین شکل ممکن انجام شود. در ضمن محیط باید دارای تهویه مناسب باشد تا گرد و غبار به درون آن نفوذ پیدا نکنند. برای اجرای رنگ باید پنجره‌‌ها به طور کامل بسته باشند تا حشرات هم به داخل محیط وارد نشوند
  • پاک کردن کامل لکه‌‌ها: به صورت معمول برای اجرای رنگ‌های پلی یورتان پایه آب، رعایت این نکته اهمیت زیادی دارد. لکه‌‌ها باعث ‌می‌شوند که رنگ به خوبی جذب سطوح نشود و یک پارچگی آن به هم بخورد
  • پرداخت خوردگی‌های سطوح: در بیشتر اوقات از رنگ‌های پلی اورتان برای ایجاد یک پوشش و استر مناسب استفاده ‌می‌شود. بنابراین بهتر است برای اجرای این رنگ‌‌ها، سطوح را به طور کامل پرداخت کرد تا سطحی مناسب جهت اجرای رنگ ایجاد شود. پرداخت سطوح فلزی از دیگر سطوح اهمیت بیشتری دارد

موقعیت مناسب سطوح به منظور اجرای رنگ پلی یورتان

یکی از نکات بسیار مهم در اجرای رنگ پلی اورتان، موقعیت مناسب سطوح می‌باشد. در صورتی که سطوح به صورت کج یا عمودی قرار بگیرند، رنگ‌‌ها به دلیل جاذبه زمین ریزش ‌می‌کنند و به طور مطلوب پخش ‌می‌شوند. به همین منظور بهتر است که سطوح در موقعیت صاف و بی زاویه قرار بگیرند.

البته لازم به ذکر می‌باشد که برای رنگ دیوارها یا دیگر سطوحی که ‌می‌توان آن‌‌ها را به حالت دلخواه قرار داد، از اسپری و قلمو باید به طور همزمان استفاده ‌می‌شود. این کار سبب ‌می‌شود که رنگ‌‌ها به صورت یک دست اجرا شوند و ریزش نکنند. در این زمینه اسپری می‌تواند فرایند اجرای رنگ را بسیار ساده‌تر ‌کند.

رنگ پلی یورتان

رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در زمان اجرای رنگ

هنگام آماده ‌سازی رنگ پلی اورتان و اجرای آن، لازم است که از دستکش، لباس مخصوص و ماسک صورت استفاده شود. چرا که در هنگام اجرا، از رنگ بخارهای شیمیایی متساعد ‌می‌شوند که برای سلامتی خطرناک هستند. این رنگ‌‌ها ‌می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند و برای ریه‌‌ها، چشم‌‌ها و پوست افراد مشکلات خاصی به وجود بیاورند.

لزوم بررسی دقیق پس از اجرای هر لایه

پس از هر لایه اجرا روی سطوح، باید روش اجرای رنگ پلی اوتان به طور دقیق بررسی شود. برای این کار لازم است که سطوح در زیر نور با دقت بررسی شوند تا حباب‌های ریز، گرد و غبار احتمالی و رد قلمو به صورت دقیق مشاهده شوند. در صورت وجود هر یک از این موارد یا پرداخت نامناسب سطح، باید پیش از اجرای لایه بعدی این مشکلات را برطرف کرد.

ترکیب اجزا و ایجاد غلظت مناسب

به منظور آماده سازی رنگ پلی اورتان، باید جز اول پودر رنگ را به آرا‌می ‌و به تدریج با جز دوم یا همان عنصر سخت کننده مخلوط کرد. ۳۰ دقیقه بعد از مخلوط کردن رنگ‌‌ها، باید حلال رنگ پلی اورتان را به مخلوط اضافه کرد.

بعد از رسیدن به غلظت دلخواه، رنگ پلی یورتان قابل استفاده است. از آن جایی که طول عمر مفید رنگ پس از آماده سازی ۶ ساعت است، باید تنها میزان معینی را برای آماده سازی رنگ پلی اورتان انتخاب کرد تا باقی مانده رنگ قابل استفاده بماند.

انتخاب روش صحیح اجرای رنگ پلی اورتان

یکی از اصول بسیار مهم در انتخاب روش اجرای رنگ پلی یورتان، توجه به سطح مورد نظر است. در صورتی که از رنگ تحت عنوان جلادهنده سطوح چوبی استفاده ‌می‌شود، بهتر است که از قلموهای ظریف و با کیفیت استفاده شود. چگونگی استفاده از رنگ پلی اورتان برای رنگ‌های پایه آب یا رنگ‌های پایه روغنی تفاوت چندانی ندارد، اما ‌می‌توان برای اجرای رنگ‌های پایه آب از اسپری استفاده کرد. این روش اجرای رنگ پلی اورتان، انسجام مطلوبی ایجاد ‌می‌کند و رنگ کمتری را هم مصرف ‌می‌کند.

فاکتورهای موثر بر قیمت پوشش پلی یورتان

به طور کلی باید بگوییم که قیمت رنگ پلی اورتان به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. شما در فروشگاه‌ها با قیمت‌ها و انواع مختلفی از این رنگ روبه‌رو می‌شوید. علت این موضوع، چند منظوره بودن رنگ پلی یورتان در دنیا است. تقریبا می‌توان گفت که در تمامی صنایع از این رنگ استفاده می‌کنند؛ به خاطر علت مواد تشکیل‌دهنده آن اغلب دچار تغییراتی می‌شوند. برای نمونه رنگ پلی اورتان مات، فرمولاسیون متفاوتی با رنگ پلی اورتان براق دارد. همین موضوع، علت اصلی تفاوت قیمت در انواع رنگ پلی یورتان است.

فاکتور دومی که تاثیر فراوانی بر قیمت رنگ پلی اورتان دارد، مجموعه تولیدکننده رنگ است. بسیاری از شرکت‌ها برای کسب سود بیشتر، از مواد کم کیفیت در ساخت رنگ استفاده می‌کنند. این موضوع باعث کاهش قیمت نهایی محصول می‌شود اما مضرات استفاده از آن، به ‌مراتب در طول زمان بیشتر خواهد بود. در بعضی از کشورها مانند ایران به دلیل وجود تحریم‌ها، استفاده از رنگ‌های خارجی صرفه اقتصادی ندارد. به همین خاطر خارجی یا داخلی بودن برند یک رنگ، تاثیر زیادی در تعیین قیمت آن دارد.

رنگ پلی یورتان

برترین رنگ‌های پلی یورتان را از آریا سطح تهران بخواهید

بهترین روش برای خرید پلی یورتان مرغوب و اصل، مراجعه به فروشگاه‌های معتبر است. از مهم‌ترین خصوصیات یک فروشگاه خوب، تامین محصولات مرغوب و باکیفیت، دوام رنگ، قیمت مناسب و امکان تهیه رنگ در حجم دلخواه هستند.

شرکت آریا سطح تهران به عنوان یکی از شرکت‌های فعال و پیشگام در زمینه عرضه پوشش‌های صنعتی و ساختمانی و رنگ‌های مرغوب پلی اورتان، آماده ارائه خدمات به مشتریان است. شما برای مشاهده محصولات و خرید رنگ پلی اورتان یا سایر محصولات می‌توانید به صفحه محصول مد نظر خود مراجعه کنید.

سوالات متداول

روش استفاده از رنگ پلی اورتان چگونه است؟

شما می‌توانید پلی یورتان را با استفاده از پیستوله، اسپری بدون هوا، قلم مو و یا غلطک بر روی سطوح مختلف اجرا کنید.

آماده‌سازی رنگ پلی اورتان چگونه است؟

می‌توانید رنگ پلی اورتان و هاردنر مربوطه را به نسبت مناسب با یکدیگر مخلوط کرده و تا رسیدن به غلظت مد نظر با تینر مخلوط کرد. سپس باید این رنگ‌ها را پیش از مصرف و در زمان آماده‌سازی به خوبی مخلوط کنید. برای به دست آوردن سطحی یکنواخت هم باید از اسپری استفاده کنید.

عمر مفید پلی اورتان پس از اختلاط دو جز معمولا چقدر است؟

به طور معمول به منظور افزایش چسبندگی و ماندگاری، رنگ‌های پلی یورتان به شکل دو جزئی فرموله می‌شوند. بعد از مخلوط کردن شما می‌توانید در بازه زمانی مشخصی این رنگ را در محل مورد نظر استفاده کنید. عمر مفید رنگ به شدت تحت تاثیر دمای محیط قرار دارد و در شرایط محیطی ۲۵ درجه سانتی‌گراد در حدود 6 تا 8 ساعت است.

مدت زمان ماندگاری رنگ پلی اورتان در انبار چقدر است؟

در صورت باز نشدن ظرف رنگ، می‌توان به مدت 12 ماه از رنگ استفاده کرد. با بهبود شرایط نگهداری طبیعتا مدت زمان انبارداری رنگ نیز افزایش پیدا می‌کند. مواردی امانند تنظیم درجه حرارت در بازه 5 تا 40 درجه سانتیگراد و کنترل رطوبت هم به افزایش طول عمر محصول کمک می‌کنند.

نکات ایمنی مربوط به اجرای رنگ پلی یورتان چیست؟

برای استفاده از پوشش پلی یورتان باید حتما از وسایل ایمنی مانند دستکش، ماسک، لباس مخصوص استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان اجرا، جریان هوا در محیط برقرار باشد و در زمان استفاده از رنگ هر نوع مواد اشتعال‌زا را از محل کار خود دور کنید.