کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک | این کفپوش چطور به ایمنی محل کار شما کمک می‌کند؟

تامین ایمنی کسب‌وکار با کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

در محیط‌هایی مانند اتاق‌های سرور یا شرکت‌های داروسازی کارکنان جنب و جوش بسیاری دارند و دستگاه‌های الکترونیکی ولتاژهای بالایی از برق را جابجا می‌کنند. این موضوعات باعث می‌شوند که الکتریسیته ساکن زیادی در نقاط مختلف اشباع شود و موجب حوادثی مانند خرابی وسایل الکترونیکی و حتی ایجاد جرقه و آتش‌سوزی شود. بهترین راه‌حل برای این دسته از محیط‌ها استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک است.

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک
این کفپوش چطور به ایمنی محل کار شما کمک می‌کند؟

این کفپوش با تغییراتی در فرمولاسیون اپوکسی آن را رسانای جریان برق می‌کند و از طریق کابل‌های مسی یا آلومینیومی که در زیر کفپوش کار گذاشته شده است و به چاه ارت متصل هستند، الکتریسیته ساکن را دفع می‌کند. در این مطلب به بررسی مزایا و کاربردهای این کفپوش نوین می‌پردازیم.

مزایای استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

با توجه به اینکه در اماکنی مانند اتاق‌های سرور و کامپیوتر و شبکه امکان اورشارژ شدن یا اشباع الکتریسیته ساکن به‌دلیل جریان داشتن ولتاژ بالایی از برق وجود دارد، استفاده از کفپوش اپوکسی انتی استاتیک در این محیط‌ها به‌شدت توصیه می‌شود. در ادامه با مزایای مهم کفپوش آنتی استاتیک آشنا می‌شویم.

دوام با و ماندگاری

در مقایسه با انواع دیگر کفپوش، کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک قیمت مناسب‌تری به نسبت کارآیی‌شان دارند. کفپوش‌های اپوکسی ماندگاری بالایی دارند و هزینه نگهداری و ترمیم آن‌ها بسیار پایین است. به‌طور کل کفپوش اپوکسی به نسبت جایگزین‌های خود مزایا و ماندگاری بسیاری دارد و برای استفاده در انواع محیط‌ها مناسب است.

آنتی باکتریال

محیط‌هایی مانند اتاق‌های سرور و کامپیوتر معمولا خنک و تاریک هستند که این موضوع باعث می‌شود بستر مناسبی برای رشد برخی قارچ‌ها و باکتری‌ها فراهم کنند. کفپوش‌های اپوکسی به طور کل خاصیت آنتی باکتریال دارند و به دلیل ساختار یکپارچه‌ای که دارند اجازه نفوذ هیچ‌گونه میکروارگانیسمی را به خود نمی‌دهند. بنابراین کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک گزینه مناسبی برای محیط‌هایی مانند اتاق سرور، آزمایشگاه، کارخانه داروسازی و … است.

دوام با و ماندگاری
آنتی باکتریال

نظافت بسیار آسان

یکپارچگی کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک باعث می‌شود نظافت این کفپوش بسیار ساده‌تر از هر نوع کفپوش دیگری باشد. برای نظافت کفپوش اپوکسی تنها نیاز به یک تی نمدار دارید. البته در محیط‌های وسیع‌تر می‌توان از ماشین‌های شستشو نیز استفاده کرد.

مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی

در صنایع نظامی، صنایع الکترونیک و مخابرات، خودروسازی، داروسازی و … فشار و حرارت زیادی به کف اعمال می‌شود. در صنایع آزمایشگاهی و داروسازی نیز ممکن است انواع مواد شیمیایی مخرب روی کف ریخته شوند. کفپوش‌های اپوکسی آنتی استاتیک مقاومت بالایی در برابر عواملی مانند حرارت، فشار و مواد شیمیایی مخرب دارند. این موضوع سبب شده است صنایع زیادی به استفاده از کف‌های اپوکسی در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خود بیاورند.

دفع جریان الکتریسیته ساکن

در اماکنی مانند اتاق‌های سرور و به‌طور کل محیط‌هایی که وسایل الکترونیکی ولتاژ بالا و حساس در آن‌ها وجود دارد جریان الکتریسیته ساکن اورشارژ می‌شود و ممکن است باعث آسیب به دستگاه‌ها شود. همچنین در صنایع نظامی و دیگر صنایعی که با مواد محترقه و منفجره سروکار دارند به دلیل جنب و جوش کارکنان الکتریسیته ساکن اشباع می‌شود و ممکن است ایجاد جرقه باعث بروز حادثه شود. اورشارژ الکتریسیته ساکن در صنایع متعددی می‌تواند مشکل‌ساز شود.

متخصصین با اضافه کردن برخی افزودنی‌ها به فرمولاسیون کفپوش اپوکسی که از رزین اپوکسی و سفت‌کننده‌های شیمیایی تشکیل شده، توانسته‌اند به ترکیبی دست یابند که جریان الکتریسیته را از خود عبور می‌دهد. نصب‌کنندگان کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک با کارگذاری کابل‌های آلومینیومی یا مسی در زیر کفپوش و اتصال دادن آن‌ها به چاه ارت این امکان را فراهم می‌کنند که الکتریسیته ساکن از طریق کفپوش دفع شود.

مقاوم در برابر حرارت و مواد شیمیایی
دفع جریان الکتریسیته ساکن

کاربردهای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

استفاده از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک در اماکن و محیط‌هایی کاربرد دارد که جنب و جوش زیاد یا ولتاژ بالای الکتریسیته در جریان است. همینطور محیط‌هایی که در آن‌ها مواد آتش‌زا یا منفجرشونده زیاد وجود دارند بهتر است از این کفپوش استفاده کنند.

موارد استفاده از کفپوش آنتی استاتیک عبارتند از:

  • صنایع مخابرات
  • صنایع برق و الکترونیک
  • اتاق‌های سرور و شبکه
  • صنایع نظامی و مشابه آن (که با مواد منفجره و اشتعال‌زا سروکار دارند)
  • پست برق فشار قوی
موارد استفاده از کفپوش آنتی استاتیک
کاربردهای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

مراحل نصب کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

به‌طور کل مراحل نصب کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک مشابه کفپوش اپوکسی معمولی است. مراحل شامل ساب‌زدن و تمیز کردن زمین و سپس اجرای لایه‌های پرایمر، میانی و لایه آخر می‌شوند. اما در نصب کفپوش آنتی استاتیک دو تفاوت عمده وجود دارد:

  • نصب کابل‌های مسی بعد از اجرای پرایمر
  • تغییر فرمولاسیون مایع اپوکسی جهت رسانا شدن

این دو تفاوت کاربری تازه‌ای به کفپوش اپوکسی می‌بخشند و آن را آنتی استاتیک (ضد الکتریسیته ساکن) می‌کنند. نصب کفپوش اپوکسی از هر نوعی نیازمند تجربه و تخصص است، اما نصب  اپوکسی آنتی استاتیک از حساسیت بالایی برخوردار است. چینش نامناسب کابل‌ها در زیر کفپوش ممکن است موجب شود که سطح کفپوش در دراز مدت خراب بشود و ترک بخورد.

خرید کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک از آریا سطح تهران
کفپوش آنتی استاتیک

خرید کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک از آریا سطح تهران

تیم مجرب و متخصص مجموعه آریا سطح تهران با بیش از ۲ دهه فعالیت مستمر در صنایع رنگ و پوشش‌های صنعتی، پلیمری و معدنی همواره آماده خدمت‌رسانی به مشتریان و هموطنان گرامی در زمینه تهیه و نصب انواع کفپوش اپوکسی، به خصوص کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک است. جهت اطلاع از قیمت کفپوش اپوکسی و شرایط نصب و اجرای آن با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک چیست؟

فرمولاسیونی تغییر یافته از اپوکسی که جریان برق را از خود عبور می‌دهد و روی کابل‌های متصل به چاه ارت اجرا می‌شود تا جریان الکتریسیته ساکن را دفع کند.

کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک چه مزایایی دارد؟

ماندگاری و دوام، هزینه نگداری پایین، خواص مکانیکی بالا، مقاومت در برابر حرارت، فشار و مواد شیمیایی مخرب، نظافت آسان، آنتی باکتریال بودن و مهم‌تر از همه دفع الکتریسیته ساکن از طریق کف، ازجمله فواید استفاده از کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک هستند.

کاربردهای کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک کدام موارد هستند؟

کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک در انواع صنایع برقی و الکترونیکی، مخابراتی، نظامی، داروسازی، خودروسازی و همینطور پست‌های برق فشار قوی، اتاق‌های سرور و شبکه و … کاربرد دارد.

تفاوت نصب کف‌پوش اپوکسی آنتی استاتیک و کف‌پوش اپوکسی عادی در چه مراحلی است؟

نصب و اجرای کف‌پوش اپوکسی آنتی استایتک در دو مورد از روند عادی نصب کف‌پوش اپوکسی متفاوت است. برای نصب کف‌پوش آنتی استاتیک، بعد از اجرای مرحله پرایمر، کابل‌های مسی یا آلومینیومی متصل به ارت چیده می‌شوند. همچنین فرمولاسیون مایع اپوکسی آنتی استاتیک با اپوکسی عادی متفاوت است.

زمانی که وجود یک کفپوش برای کاهش الکتریسیته ساکن به همراه مقاومت شیمیایی بالا و دکوراتیو نیاز است، کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک نسبت به سایر روش های کفپوش ترجیح داده می شود. کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک بیشتر در صنایع الکترونیکی و مخابرات، صنایع خودرو، کارخانه های داروسازی، صنایع هوافضا، اتاق عمل، اتاق های رایانه و غیره استفاده می شود. به منظور تهیه یک روکش با عملکرد بالا، آماده سازی بستر مناسب ضروری است. سطح بتونی که روی آن پوشش اعمال می شود باید سخت، صاف و عاری از گرد و غبار و دیگر مواد مانند رنگ، آهک، روکش، گچ، عامل پخت و سایر بقایای چسب باشد.

آماده سازی اولیه برای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

ابتدا از چربی زدا(degreaser) مناسب برای از بین بردن پولیش، موم، گریس، روغن و مواد مشابه قبل از آماده سازی مکانیکی سطح، استفاده می شود. سپس سطح بتن با روش های مکانیکی، با استفاده از دستگاه های ساب و یا سنگ زنی آماده می شود. در آخر پسماند و گرد و غبار با استفاده از تجهیزات خلاء برداشته می شوند.

مراحل اجرا کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

۱) آماده سازی سطح
کل بستر بتن باید خشک (حداکثر 4٪ رطوبت)، تمیز و صاف باشد. برای آماده سازی سطح از ابزارهای مکانیکی مانند ساب استفاده میشود. سطح باید به درستی تمیز شود و قبل از استفاده از پرایمر، از گرد و غبار عاری باشد.

۲) پرایمر اپوکسی پلی آمید
ضروری است که هر جزء پرایمر قبل از مخلوط کردن با یکدیگر کاملاً همزده شود. اجزا با استفاده از یک همزن مکانیکی با سرعت آهسته و حداقل به مدت ۴ دقیقه به آرامی مخلوط می شوند. سپس پرایمر روی سطح بتن خشک (معمولاً به میزان ۰.۲ کیلوگرم در هر مترمربع) توسط برس/غلتک اعمال می شود.

۳) لایه میانی
لایه میانی یک سیستم خودتراز دو جزئی است که به رنگ خاکستری است. لایه میانی باید بعد از خشک شدن پرایمر (معمولاً پس از ۶ – ۸ ساعت از زمان استفاده از پرایمر) اجرا شود. باید توجه داشت که حداقل زمان ۱۲ ساعت برای خشک شدن لایه میانی نیاز است.

۴) جایگذاری نوار مسی
به نوارهای مسی با عرض و ضخامت مورد نظر نیاز است. ابتدا پوشش کاغذی نوارهای مسی حذف و از طرف چسبنده آن، در فاصله های ۱ تا ۴ متری از یکدیگر به صورت تار و پود یا شبکه نصب می شود. در حاشیه اتاق، نزدیک به دیوارها، نوار مسی چسبنده در فاصله ۱۵سانتی متر از دیوارها نصب می شود. در هر یک از گوشه های اتاق، قسمتی از نوار مسی برای اتصال به زمین باید در نظر گرفته شود.

۵) اجرا پرایمر آنتی استاتیک
پرایمر آنتی استاتیک، یک سیستم دو جزئی با ساختاری متشکل از پلی آمید دیگر افزودنی هاست. این پرایمر رسانای الکتریکی بوده و قابلیت هدایت الکتریسیته ساکن را دارد. پرایمر آنتی استاتیک به میزان ۰.۱ کیلوگرم در هر مترمربع توسط برس/غلتک اعمال میگردد.

۶) لایه نهایی یا رویه
لایه رویه یک سیستم خودتراز دو جزئی است. طیف گسترده ای از رنگ ها برای آن موجود است که انتخاب رنگ متناسب با محیط و سلیقه کارفرما صورت می گیرد. رویه درست بعد از خشک شدن پرایمر اعمال می شود. قبل از اجرای لایه نهایی، سطح باید تمیز شود و از عاری بودن سطح از ذرات گرد و غبار اطمینان حاصل شود. مخلوط کردن اجزاء و روش اجرای لایه میانی و رویه دقیقاً مشابه سیستم کفپوش اپوکسی معمولی است.