رنگ های اپوکسی برای کف بسیار محبوب هستند، زیرا تیز به نظر می آیند و بطور باورنکردنی بادوام هستند. متاسفانه این مقاومت قابل توجه موجب سخت شدن دوباره رنگ کردن همان سطح برای پروژه های متغییر می شود. اگر می خواهید بر روی رنگ اپوکسی رنگ آمیزی کنید، در اینجا چند نکته آمده که قبل از شروع کار باید بدانید. مراحل زیر به هدایت شما کمک خواهند کرد.

مراحل رنگ آمیزی با رنگ با اپوکسی

مرحله ۱
هر گونه کثیفی و یا مواد چسبنده را از روی سطح رنگ‌آمیزی شده با استفاده از یک چاقوی فلزی بردارید . از یک عامل چربی زدای شیمیایی و یک جاروب یا برس زبر برای تمیز کردن مناطق چرب استفاده کنید . به طور کامل کل کف سیمانی را با آب صابون بشویید . از پنکه و حوله استفاده کنید تا به طور کامل زمین را خشک کنید .
مرحله ۲
رزین اپوکسی را با کاتالیزگر در یک سطل – با یک چوب متحرک مخلوط کنید . هر گونه رنگی را اضافه کنید که ممکن است در جعبه شما وجود داشته باشد . غلتک را داخل مخلوط فرو کنید . این مخلوط را بر روی سطح نقاشی اپوکسی که از یک گوشه شروع می‌شود و از چپ به راست حرکت می‌کند ، شکل دهید .
مرحله ۳
از چپ به راست پیشروی کنید . رنگ اپوکسی را کاملا ً با مخلوط اپوکسی بپوشانید . اجازه دهید که سطح به مدت ۲۴ ساعت کامل خشک شود و سپس یک پوشش دوم را اعمال کنید . قبل از خشک شدن لایه دوم ، بافت اپوکسی را روی سطح بریزید .

آیا می ‌توان از رنگ اپوکسی برای کف چوبی استفاده کرد ؟
رنگ اپوکسی یک لایه روکش دار است که شامل یک کاتالیزور و یک رزین است . وقتی ترکیب می‌شود این دو جز در یک پوشش پایدار سفت می‌شوند و قادر به تحمل مقدار زیاد فشار هستند . رنگ اپوکسی برای سطوح بتون , مانند زیرزمین و گاراژ ایده‌آل است ; همچنین می‌تواند برای پوشش کف چوبی نیز استفاده شود . اما قبل از پذیرش چوب , نیاز به چند مرحله آماده‌سازی مهم است .

سمباده زنی
کف چوبی پوشیده شده با روغن جلا و یا sealer موجب چسبندگی رنگ اپوکسی نمی‌شود . این پوشش‌ها باید قبل از شروع برنامه ، با استفاده از یک سنباده دستی یا برقی برداشته شوند .

اضافه کردن پرایمر
سطوح چوب عریان برای چسبندگی رنگ مناسب نیستند . قبل از این که رنگ اپوکسی به کف چوبی متصل شود ، باید با یک پرایمر پلاستیکی آکریلیک پوشانده شود . پرایمر باید ، با استفاده از یک غلتک متصل به یک قطب غلتان به کار گرفته شود . کف چوبی آماده‌شده باید حداقل سه ساعت قبل از آماده شدن برای رنگ اپوکسی خشک شود .

مخلوط کردن
رنگ تا زمانی که دو مولفه آن به هم متصل نشده اند مرطوب باقی خواهد ماند . رزین و کاتالیزگر را باید در یک سطل ۵ گالنی به مدت حداقل پنج دقیقه با استفاده از یک چوب متحرک به حرکت در آورد . هم چنین تحریک ناکافی می‌تواند باعث شود که اپوکسی به طور نامنظم و رگه رگه حرکت کند .

نصب
رنگ اپوکسی باید با استفاده از یک غلطک متصل به یک قطب غلتان اعمال شود . با این حال ، غلتک باید مجهز به یک پوشش پرزدار مقاوم در برابر پاشش رنگ باشد . رنگ اپوکسی خیلی زود شروع به سفت شدن می‌کند ، بنابراین کل کف باید در یک جلسه پوشش داده شود ، چون اپوکسی بیش از یک ساعت یا دو ساعت مرطوب نمی ماند .

ملاحظات
هنگام استفاده از اپوکسی روی کف چوبی ، همیشه از یک گوشه بسیار دور شروع کنید و به سمت نقطه خروج از اتاق حرکت کنید . در غیر این صورت ممکن است در داخل رنگ مرطوب گرفتار شوید.

چگونه دیوارها را با رنگ اپوکسی رنگ آمیزی کنیم؟

رنگ اپوکسی یک پوشش دو جزئی متشکل از یک کاتالیزور و یک رزین است . دو جز ترکیب می‌شوند تا یک پوشش پایدار را تشکیل دهند که قادر به ایستادگی در برابر مقدار زیاد فشار باشد . اگر شما دیواری را با روکش اپوکسی رنگ می‌کنید , یک استراتژی آماده‌سازی ویژه براساس نوع دیواری که روی آن کار می‌کنید به کار بگیرید . زمانی که سطح را آماده کردید , فرآیند رنگ کردن نسبتا ً ساده است .
آجر یا دیوار سیمانی را با استفاده از آبپاش پرفشار شستشو دهید . اگر در داخل خانه کار می‌کنید از یک جارو و سطل استفاده کنید . اجازه دهید دیوارها خشک شوند .
یک لایه آغازگر اکریلیک را به کار ببرید . اجازه دهید آغازگر به مدت دو ساعت خشک شود .
تمام ابزارهای نقاشی را با آب بشویید .
رزین اپوکسی را با کاتالیزور در سطلی مخلوط کنید و با استفاده از یک میله همزن چوبی آن را ۵ دقیقه هم بزنید .
یک لایه از رنگ اپوکسی را به کار ببرید , می توانید از یک غلتک پوشانده شده با کاور ۳۰۰۰ و متصل به قطب غلتان استفاده کنید . اجازه دهید اپوکسی به مدت چهار ساعت خشک و عمل‌آوری شود .

احتیاط و هشدار:
اگر میخواهید یک دیوار فلزی را با رنگ اپوکسی رنگ کنید، از یک پرایمر فلزی گالوانیزه به جای یک پرایمر عادی اکریلیک استفاده کنید .
برای رنگ کردن دیوار کاذب با رنگ اپوکسی ، لازم نیست ابتدا یک پرایمر را اعمال کنید .
* سطوح بتونی افقی مانند گاراژها و زیرزمین باید قبل از رنگ آمیزی برای ارتقا چسبندگی اپوکسی با اسید موریاتیک(جوهرنمک) شستشو شوند. هرگز سعی نکنید کف سیمانی را با اپوکسی به همان روش رنگ آمیزی روی دیوار قرار دهید ، رنگ کنید .

۵ کاربرد برای رنگ‌آمیزی اپوکسی

اپوکسی یک نوع رنگ خاص است که تعدادی کاربرد بالقوه دارد . رنگ اپوکسی یکی از سخت‌ترین و پایدارترین مواد رنگی است که امروزه در بازار موجود است . در اینجا تعدادی از قابلیت‌های بالقوه این رنگ را مرور می کنیم :

۱_سرویس بهداشتی و حمام: یکی از رایج‌ترین استفاده‌ها برای رنگ اپوکسی حمام و دستشویی است . رنگ اپوکسی بسیار بادوام و مقاوم در برابر رطوبت است . بنابراین انتخاب مناسبی برای یک حمام است . سرویس های بهداشتی معمولا ً مقدار زیادی آب و بخار در خود دارند . در طی یک دوش آب‌گرم ، احتمال بالایی وجود دارد که رطوبت بر روی دیوارها تاثیر بگذارد . اگر با رنگی سر و کار دارید که با این مقدار رطوبت همخوانی ندارد ، ممکن است دچار مشکل شوید . بنابراین استفاده از رنگ اپوکسی در حمام به شما این امکان را می‌دهد که از هر گونه آسیب ناشی از آب و یا آسیب ناشی از رطوبت هوا جلوگیری کنید .

۲. سونا: استفاده بالقوه دیگر از رنگ اپوکسی در اتاق سونا است . اتاق سونا مانند اتاق معمولی شما نیست . هر گونه رنگی که بر روی دیوار باشد باید قادر به تحمل دمای بسیار بالا و مقدار زیادی رطوبت نیز باشد . این باعث می‌شود که اپوکسی تبدیل به یکی از بهترین انتخاب‌های رنگ موجود برای این سناریو شود. در طول سال‌ها ، ثابت شده‌است که رنگ اپوکسی یک انتخاب خوب برای این نوع کاربرد است و به خوبی در برابر رطوبت مقاومت کرده‌است . استفاده از نوع دیگری از رنگ منجر به ترک خوردن و پوسته شدن دیوارها گردیده و نیاز به تمیز کردن آن می‌شود .

۳. اتاق استخر: یک اتاق استخرمکان بالقوه عالی دیگری برای استفاده از رنگ اپوکسی است . اتاق‌های استخر که در داخل خانه هستند ، مقدار زیادی رطوبت در هوا ایجاد می‌کنند . بنابراین ، شما به چیزی روی دیوارها نیاز دارید که می‌تواند در برابر مقدار رطوبت بالای هوا مقاومت کند و به طور منفی تحت‌تاثیر قرار نگیرد . در این کاربرد ، رنگ اپوکسی به معنای واقعی کاربردی است .

۴. گاراژ: گاراژ مکانی است که افراد قسمت زیادی از زمانشان را در آن سپری می‌کنند . مردم مدام روی زمین قدم می‌زنند و ماشین‌ها به داخل و خارج رانندگی می‌کنند . بنابراین ، اگر می‌خواهید کف گاراژ را رنگ آمیزی کنید ، به چیزی نیاز دارید که بتواند فشار زیاد عبور و مرور را تحمل کند . رنگ اپوکسی راه‌حل مناسبی برای این سناریو است . اگر ابزار یا وسیله سنگینی از دستتان زمین بیفتد ، بیشتر اوقات به رنگ آسیب نمی‌زند و نیاز به تعمیر ندارد . رنگ اپوکسی توانایی زیادی برای مقاومت در برابر خراش و وسایل نقلیه سنگینی که روی آن حرکت می‌کنند دارد .

۵. کاربردهای تجاری: علاوه بر بسیاری از کاربردهای مسکونی ، رنگ اپوکسی عموما ً در کاربردهای تجاری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد . نصب آن بر روی دیوارها در یک ساختمان تجاری ، به شما یک سطح نقاشی شده می‌دهد که می‌تواند در برابر سایش و پارگی مقاومت کند . در یک ساختمان تجاری ، افرادی را خواهید داشت که به طور مداوم در داخل و خارج حرکت می‌کنند و حجم زیادی از ترافیک برای مقابله با آن وجود دارد . رنگ اپوکسی می‌تواند یک راه‌حل خوب در این مورد باشد .

۳ نوع رنگ مختلف اپوکسی

رنگ اپوکسی اغلب به عنوان پوشش کف استفاده میشود و از ترکیب رزین با یک سفت کننده تولید میشود. بادوام است و پس از استفاده، سخت و براق میشود. برای دستیابی به یک محصول نهایی مطلوب به این نوع پوشش رنگ اضافه می شود و هر ۳ نوع آن در رنگ بندی های متنوع موجود است. انواع رنگ اپوکسی بر اساس میزان مواد جامد آن، یا همان اپوکسی، دسته بندی میشود که بر این اساس ۳ نوع دارد:

۱۰۰ درصد جامد
خالص ترین نوع رنگ اپوکسی است . اگرچه بادوام است اما به سرعت خشک و سخت می شود و به دلیل گران قیمت بودن بیشتر برای افراد حرفه ای پیشنهاد میشود.

بر پایه حلال
رنگ اپوکسی بر پایه حلال از ۴۰ تا ۶۰ درصد جامد اپوکسی تشکیل شده که با حلال های شیمایی ترکیب می شود. این نوع اپوکسی به دلیل تنوع بالای رنگ بسیار محبوب است اما بخارات ساطع شده از آن می تواند خطرناک باشد. اگرچه این بخارات به خوبی جذب زمین میشوند، توصیه میشود جهت جلوگیری از ورود آنها به ریه هنگام رنگ آمیزی از تجهیزات مناسب استفاده گردد. قیمت این نوع رنگ مناسب و متعادل است.

بر پایه آب
این نوع اپوکسی از ۴۰ تا ۶۰ درصد جامد حل شده در آب تشکیل شده است. بخارات آن سمی نیستند و لذا برای مصارف خانگی بهترین گزینه است.

آیا پوشش کف اپوکسی مقاوم به خراش است؟

مقداری از اپوکسی در مقابل خراش بر روی پوشش اپوکسی کف براستی مقاوم خواهد بود. پوشش ضخیم تر اپوکسی از ترکیبی از رزین اپوکسی و سخت کننده ای تشکیل می شود که از خراش هایی که در اثر سقوط اجسام سنگین ایجاد می گردد، جلوگیری میکند. رنگ اپوکسی با مخلوط اپوکسی کمتر ممکن است ردی که نشان دهنده میزان نیروی وارد شده به کف یا جهت افتادن شئ است را نشان دهد.
در مقایسه با کاشی، چوب و یا دیگر پوشش‌های کفپوش، پوشش کف اپوکسی به عنوان مقاومترین دربرابر خراشیدگی مطرح می‌شود. نواحی با ترافیک بالا, فضاهای باز, عرشه, فضاهای کاری و نواحی با رطوبت زیاد مانند کف استخر یا سونا متقاضیان عالی برای استفاده از پوشش کف اپوکسی هستند زیرا دارای خراشیدگی، رطوبت بالا و عایق فرسایشی می باشند.

آیا پوشش کف اپوکسی ارزان تر از کاشی کردن است؟

به اندازه فضا بستگی دارد. یک کیت پوشش کف اپوکسی یا رنگ اپوکسی به نسبت دوامی که دارد، ارزانترین گزینه برای کف پوش است. قیمت رنگ اپوکسی برای چند متر کاشی به صرفه نیست اما برای پوشش چند صد متر مربع فضا در مقایسه با کاشی های کف پوش که می‌تواند هر متر کاشی هزینه بر باشد، رنگ اپوکسی بسیار ارزان‌تر است.
مزایای یک روکش کف اپوکسی از کاشی بیشتر است: یک رنگ اپوکسی سخت‌تر, محکم تر و پایدارتر از یک کاشی استاندارد است. زمانیکه یک پوشش کف اپوکسی به سختی آسیب می ‌بیند، کاشی‌ها می ‌توانند بیشترین خراب شدگی یا شکستگی را داشته باشد. تنها عیب کفپوش اپوکسی این است که با گذر زمان ممکن است زرد شود که بستگی دارد به تمیزی رزین و اینکه چقدر در معرض نور آفتاب است، دارد. این اثر عمده ای بر وضوح و کدر شدن رنگ پوشش اپوکسی دارد و بخاطر رنگ اپوکسی نیست.