کفپوش آنتی استاتیک با گرفتن الکتریسیته ساکن که زمین به طور طبیعی در هر محیطی تولید می کند و انتقال آن از طریق سطح به نقاط اتصال، کار می کند. با تخلیه بار الکتریکی به زمین، کفپوش آنتی الکتریسیته ساکن مانع از ساخت ESD و تخلیه آن به محیط می شود، جایی که می تواند برای کالاها یا افراد خطرناک باشد.

برعکس، بدون در نظر گرفتن محیط یا فعالیت، تقریباً هر حرکتی الکتریسیته ساکن ایجاد می کند. کارمندان اداری ایجاد الکتریسیته ساکن را از طریق قدم زدن در فرش تجربه کرده اند، در حالی که آن دسته از وسایل نقلیه عامل، تجهیزات و ماشین های سنگین بر روی سطح زمین از بار الکتریکی ساکنی که ایجاد کرده اند آگاه خواهند شد.

اکثر تخلیه بارهای الکترواستاتیک کمتر از 3500 ولت بوده و برای مردم کاملاً غیرقابل مشاهده اند، بنابراین ما حتی از بیشتر آنها آگاه نیستیم که ESD بالقوه خطرناکی در اطراف ما اتفاق می افتد. با این حال، کفپوش آنتی استاتیک قادر به ضبط تمام تخلیه ها و انتقالشان به زمین قبل از ایجاد واکنش است.

انتخاب یک کفپوش آنتی استاتیک

کفپوش آنتی استاتیک مصارف زیادی را در بر می گیرد و در نتیجه، عوامل زیادی را باید در هنگام انتخاب نوع کفپوش آنتی استاتیک در نظر گرفت.

اولین قدم درک خطرات و نیازهای مورد خاص شما، از جمله نحوه تولید انرژی الکترواستاتیک در محل، قدرت تخمینی ESD متوسط  شما و پیامدهای احتمالی تخلیه بار الکترواستاتیک در تاسیسات شماست. 

در مرحله بعد، درک تفاوت های ظریف اما مهم در اصطلاح کنترل استاتیک بسیار مهم است این درک به شما کمک میکند تصمیم بگیرید کدام نوع کفپوش آنتی استاتیک برای شما مناسب است. 

مقاومت یا استحکام در برابر کفپوش آنتی استاتیک به اهم (Ω) بیان شده است، که این واحد اندازه گیری به نام فیزیکدان آلمانی جورج اهم، خالق قانون اهم است. این قانون جریان های الکتریکی را از طریق هادی ها کنترل می کند. گزینه های کفپوش آنتی الکتریسیته ساکن شامل سیستم های رسانا و مصرف کننده هستند که محدوده های مختلفی از مقاومت الکتریکی را ارائه می دهند.  به طور کلی، کفپوش رسانا مقاومت حداکثر 1 مگا Ω را ارائه می دهد و کفپوش استاتیک مقاومت بین 1 مگا و 100 مگا Ω را فراهم می کند.

به عبارت ساده، مقاومت بالاتر برابر با هدایت انرژی کمتر است؛ با این حال، این بدان معنی نیست که مقاومت پایین لزوما گزینه بهتری برای کفپوش های آنتی استاتیک است. در حقیقت، در اکثر محیط های “دارای ماموریت” مانند مراکز تماس اضطراری یا برج کنترل ترافیک هوایی، استانداردهای اتصالات زمینی، کفپوش از بین برنده استاتیک را به گزینه های کفپوش های رسانا ترجیح می دهد. درنهایت، نیازهای خاص تجهیزات شما حکم می کند که کدام انتخاب برای شما مناسب باشد.

توصیه هایی درمورد انتخاب کفپوش آنتی استاتیک

حتی مفصل ترین و مناسب ترین راه حل های پوشش کف آنتی استاتیک بدون داشتن تخصص حرفه ای در نصب انتظارات شما را زیر سوال می برد. یک ارائه دهنده معتبر می تواند تفاوت زیادی در اثربخشی و طول عمر کفپوش شما ایجاد کند. از این نظر، از قیمت بعنوان یک عامل تعیین کننده صرف نظر کنید و بر اساس تجربه، شهرت و اعتبار، ارائه دهنده یا پیمانکار خود را انتخاب کنید.

در مورد کفپوش های صنعتی چه کفپوش آنتی استاتیک بتونی باشد چه رزین یا فرش، قابل اطمینان ترین معیار انتخاب، هزینه کل مالکیت است. این هزینه نه تنها نصب، بلکه تعمیر و نگهداری و تعمیر را (و همچنین تمام گارآنتی ها) در بر می گیرد.  شرکت ارائه دهنده راه حل را در زمینه های تاریخچه و شهرتشان کاملا بررسی کنید.

اهمیت نگهداری

ارائه دهنده کفپوش صنعتی شما باید بتواند پیش بینی شفافی از هزینه های تعمیر و نگهداری و ترمیم کفپوش های آنتی استاتیک تان ارائه دهد. در نظر داشته باشید که بر روی کفپوش های آنتی استاتیک اپوکسی را نمی توان با چیزی پوشاند؛ زیرا اینکار باعث می شود کفپوش از نقاط اتصال به زمین عایق بندی شود، بنابراین اپوکسی ابتدا باید با نوارهای جدید مس نصب شده برای اتصال دوباره به زمین و پوشش دهی به قسمت زیرین برگردانده شود، روکش اپوکسی جدید سپس در 7 روز بعدی قبل از آنکه اپوکسی به طور کامل اعمال شود نصب خواهد شد.

کفپوش وینیل طول عمر و مقاومت کمتری در برابر سایش دارد که در دوره های بسیار کوتاه نیاز به نگهداری و در نهایت تعویض دارد. در مقابل، کفپوش PMMA به دوره طولانی تری برای تعویض نیاز دارد است و همین امر باعث می شود تعمیرات نقطه ای آسان شود. با نیازمندی های انواع کفپوش مورد نظر خود آشنا شوید و هزینه های تخمینی تعمیر و نگهداری را در بودجه خود بگنجانید تا تصویری واقعی از مقدار هزینه مورد نیاز را داشته باشید.

با زیرکف شروع کنید

هیچ کفپوش آنتی استاتیکی مستقل از شرایط زیر کف عمل نمی کند بنابراین ضروری است که قبل از نصب از موارد کمی و کیفی مکان مورد نظر مطلع شوید. بتن آلوده یا مشکلات رطوبتی می تواند به ناکارآمدی کفپوش و حتی مشکل ساز شدنش منجر شود. بیشتر مسائل را مشروط بر اینکه از آنها آگاه باشید می توانید قبل از نصب حل کنید. تولید کنندگان کفپوش و پیمانکاران دارای مجوز قادرند زیر کفتان را قبل از نصب کفپوش آزمایش کنند تا از موفقیت آمیز بودن کفپوش های آنتی استاتیکتان اطمینان حاصل شود.

کفپوش پیشرفته آنتی استاتیک 

امروزه راه حل های پیش روی کفپوش آنتی استاتیک نوآوری را با سادگی در هم آمیخته است. کفپوش آنتی استاتیک Trazcon مقاومت الکتریکی x 106Ω <RE <1×108Ω را ارائه می دهد و آن را به یک راه حل ایده آل برای طیف گسترده ای از نیازهای کفپوش آنتی استاتیک تبدیل می کند.  در حالی که کفپوش آنتی استاتیک سنتی از یک پرایمر، نوارهای مسی، سیم کشی مستقل و یک پوشش اپوکسی ساخته شده بود که هفت روز طول می کشد تا به طور کامل ساخته (سخت شدن) شود، Trazcon آنتی استاتیک حاوی یک پودر پرکننده آنتی الکتریسیته ساکن در پوشش مهر و موم است که در صنعت برای کامل شدن فقط به یک ساعت نیاز دارد. در نتیجه ، کفپوش فقط یک ساعت پس از نصب آماده استفاده است، و هرگونه تعمیر در آینده نیازی نیست برای تسلط قسمت های بزرگی از کفپوش را حفر کنیم یا کانال ها را برش دهیم. از آنجا که کفپوش آنتی استاتیک Trazcon از بین برنده الکتریسیته ساکن است، نیازی به نوارهای مسی یا نقاط اتصال به زمین نیست.