لاینینگ داخلی یک دودکش بتونی بزرگ جذب کننده گاز در بهترین زمان ممکن است چالش برانگیز باشد. به ویژه هنگامی که نیاز به مقاومت در برابر فشار متغیر وانواع گاز های خورنده دارد. امّا با مواجه شدن با درجه حرارت کویر عربستان سعودی کار تقریباً غیر ممکن میشود. مگر اینکه به بهترین منابع ممکن دسترسی داشته باشید.
KAEFER برای یک نیروگاه نفتی در عربستان سعودی، برای حل چالش استفاده از لاینینگ کامپیوزت دانه ای شیشه ونیل استر، به دانش موجود در جایگاه اعتماد کرد.
ما تیم منتخب و با تجربه خود را که مستقر در انگلیس است را فرستادیم تا از تیمKAEFER عربستان سعودی پشتیبانی کند و آن ها را در کاربرد های فنی ومدیریت حرفه ای برای این برنامه آموزش دادیم.
بیشترین مشکلات ناشی از گرما بود زیرا شرایط موجود در بیابان به این معنا بود که مواد مورد استفاده برای پوشاندن قسمت ورودی از جذب کننده گاز به سرعت سخت و شکننده می شوند. و این مسِأله باعث بروز مشکلاتی در دَوران بلوک و خرابی میشود.دانش تخصصیKAEFER در زمینه مدیریت و درک دقیق شغلی به معنای این بود که فرایند آستر جذب کننده گاز می تواند به طور ویژه متناسب با شرایط موجود در سایت تنظیم شود.KAEFER و متخصصان گسترده آن قادر به غلبه بر چالش های پیچیده مانند چالش های موجود در عربستان سعودی هستند، واضح است که تفکر ابتکاری KAEFER چنین راه حل هایی و ممکن میسازد.

انواع لاینینگ

لاینینگ ها انواع متفاوتی دارن که میتوان آن ها را به دو دسته تقسیم کرد: الف-لاینینگ های سخت؛ ب- لاینینگ های غشایی دفن شده. مزایا ومضرات انواع مختلف آستر ها که هنگام تصمیم گیری در مورد نوع لاینینگ مورد نظر باید در نظر گرفته شوند،در زیر آورده شده است. پوشش های سطح سخت در معرض سایش،فرسایش وسخت شدن آب روان تجهیزات نگهداری وسایر خطرات می باشد.چنین پوشش هایی از بتن سیمانی وملات،مواد آسفالت ،آجر و سنگ ساخته شده است. اگرچه هزینه اولیه تمام این این لاینینگ ها به طور کلی زیاد است،امّا لاینینگ های بتنی سیمانی به دلیل مقاومت کم هزینه ترین هستن و معمولا در مواردی که ایمنی سازه مورد توجه باشد استفاده میشوند.بتن سیمان یکی از معمولی ترین نوع لاینینگ بتونی است که با موفقیت در هند و سایر نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است.لاینینگ بتونی سیمانی نسبت به سایر لاینینگ هایی که در آن کانال به دلیل مقاومت بیشتر در برابر فرسایش ،انتقال آب با سرعت بالاتری است، ارجهیت دارد.
سرعت حداکثر تا2.5 متر بر ثانیه به طور کلی با عمق آب کافی مجاز است اگرجه در صورت وجود کانال تغذیه کننده Kosi در UPP،سرعت های بالا تر از 5 متر در ثانیه هم مجاز است. پوشش بتن سیمان رشد علف های هرز را از بین می برد و از این طریق خصوصیات جریان را بهبود می بخشد.تهیه لاینینگ های بتنی هزینه های نگهداری را به حداقل میرساند. ترک های مکرر در اثر انقباض بر اثر تغییرات دما،همچنین به احتمال زیاد از آب قلیایی آسیب دیده است.

لاینینگ مورد استفاده در کانال ها

به طور کلی از انواع زیر برای لاینینگ استفاده میشود:
1-لاینینگ بتنی: لاینینگ بتونی سیمانی که از مصالح انتخاب شده ساخته می شود، خدمات بسیار مطلوبی را ارائه میدهد. با وجود این حقیقت که آن ها در اغلب هزینه های اولیه بالایی دارن ولی عمر طولانی دارن و این باعث صرفه اقتصادی می شود. پوشش بتونی سیمانی برای کانال های اصلی که دارای مقادیر زیادی آب با سرعت بالا هستند، مناسب ترین. با این وجود یک زیر سازی محکم برای احتمال هرگونه ترک در پایه ضروری است. در مناطقی که احتمالاً حد آب های زیر زمینی از سطح معکوس آستر بالا میرود وباعث فشار صعودی غیر ضروری می شود، زهکشی هایی در زیر آستر قرار داده می شود تا آب آزاد شود و فشار را تسکین دهد.
شاتکورت: نوعی ملات سیمانی است که به نسبت یک سیمان و چهار ماسه است که از طریق سیستم نازل پمپ روی کانال قرار دارد. واحد های تجهیزات مورد استفاده یرای بتن شلیک نسبتاً کوچک هستن و به راحتی جابجا می شوند.آن ها برای لاینینگ بخش های کوچک، ترمیم آستر های قدیمی و برای قرار دادن لاینینگ در اطراف منحنی ها یا سازه ها مناسب هستن. این نوع آستر به دلیل مزایای خاصی مانند عدم نیاز به ماسون ماهر یا کنترل کیفیت سفت و سخت محبوب است.

کانال های پوشش داده شده عموما کانال پوکا نامیده می شوند. بر اساس تخمین ها تلفات آب ناشی از نشت آب در کانال های آبیاری احتمالا از 30% تا 50% از آب مجاز کانال در انحراف خطای میانگین، محاسبه می شود. این مقدار کم از هدر رفت آب در کانال های بدون پوشش ممکن نیست؛ به طور مثال در هند، منابع آب در ارتباط با مناطق در دسترس قابل آبیاری محدود هستند. بنابراین، برای کاهش یا حتی از بین بردن تلفات نشت آب، پوشش دهی کانال ها لازم الاجراست.