رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی کف، واژه‌هایی هستند که اغلب به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما می‌خواهید یک رنگ اپوکسی بخرید و از آن به عنوان یک روکش کف منزل استفاده کنید، ممکن است در فروشگاه ببینید از دو عبارت بطور جداگانه استفاده می کنند.( نام دیگری که ممکن است ببینید رزین اپوکسی است).
همچنین شرکتهای تولید کننده رنگ، رنگ اختصاصی با نام شرکت خود را تولید می کنند. پوشش اپوکسی از لحاظ فنی رنگ نیست، حتی اگر با این عنوان استفاده شود. در رنگ اپوکسی، رنگ آکریلیک و اپوکسی مستقیماً با یکدیگر ترکیب می شوند که گاهی اپوکسی نوع اول نامیده می شود. فرمول آکریلی قابلیت سفارشی‌ سازی در رنگ‌آمیزی را دارد و این نوع رنگ اپوکسی, مانند رنگ معمولی خشک می‌شود. مولفه اپوکسی به مقاومت رنگ در مقابل لکه‌های شیمیایی روی کف مانند بنزین یا روغن نسبت داده می‌شود، بنابراین اغلب در گاراژ و اتاق کار استفاده می گردد.

رنگ اپوکسی چه کاربردی دارد؟

آیا میخواهید وقتی وارد حیاط خود میشوید، سطح آن کمی درخشش بیشتری داشته باشد؟ رنگ اپوکسی برای پوشاندن گاراژ، زیر زمین و ایوان حیاط خلوت یک انتخاب عالی است. رنگ اپوکسی ترکیبی از دو ماده مایع؛ رزین اپوکسی و سفت کننده است تا بدین وسیله بتوان یک روکش حلال و مقاوم محکم ایجاد کرد که بتوان از آن برای رنگ کردن کف، کف آشپزخانه و کف طبقات استفاده کرد. از انواع مختلف اپوکسی ها برای دوام بالایی که دارند و قابلیت استفاده از آنها در زمینهای بتنی، رنگ کردن فولاد و استفاده های صنعتی مورد توجه هستند.

بیشتر بخوانید: رنگ اپوکسی برای چه مواردی کاربرد دارد؟

چرا از پوشش اپوکسی استفاده می کنند؟

پوشش اپوکسی ترکیبی از دو جزء جداگانه برای پوشاندن کف است. در کیتهای خریداری شده از فروشگاه های ابزارآلات یا تعمیرات منزل، باید جزء رزین اپوکسی را با سفت کننده پلی امین مخلوط کنید. برخلاف رنگ اپوکسی، این ترکیب بجز تنها خشک شدن، وضع آن قسمت را بهبود می بخشد. کف سیمانی از این عمل آوری سخت منتفع می شود (بهبود پیدا می کند) زیرا این فرآیند بتن متخلخل را درزگیری می کند. وجود رزین کف را براق میکند و یک روکش کف اپوکسی، کف را در مقابل لکه و خراش (خرد شدن بتن کف) محافظت می کند.

کاربردهای رنگ اپوکسی و پوشش اپوکسی

آیا برای تازه کردن زمین آماده هستید؟ رنگ اپوکسی برای کف گاراژها در رنگهای مختلف و برای ایجاد یک نوع شخصیت به گاراژ، فرموله بندی شده است. از آبی متالیک برای تمیز بودن، از رنگ کرمی روشن برای استفاده از تُن های مختلف خاکستری استفاده می شود. استفاده از یک رنگ اپوکسی نه تنها کف گاراژ شما را روشن می کند، بلکه از آن در برابر رد تایر, لکه‌های نفتی, نشت, پوسته شدن و ترک‌ها محافظت می نماید.
یک کف بتنی اپوکسی از مخلوطی ترکیب شده و درخشندگی اضافی تشکیل شده است. همین امر می‌تواند برای جلوگیری از خراش و تحمل رطوبت موجود در هوا به کار رود زیرا رنگ اپوکسی در برابر رطوبت مقاوم است. با استفاده از رنگ اپوکسی برای کف آشپزخانه ازآن در برابر لکه های ناشی از سس گوجه‌فرنگی، قهوه و پوسته پوسته شدن سطح، محافظت می‌کند.

چگونگی استفاده از رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی، رنگی برپایه آب مقاوم در برابر آب و محکم است که میتوان از آن برای هر سطحی استفاده نمود مانند دیوارها، سقف طبقات و پله ها. رنگ اپوکسی همچنین در مقابل کشیدن و خراش های سطحی بسیار مقاوم است بدین معنی که با آویزان کردن و برداشتن روزانه عمدتا آسیب نمی بیند. به کار بردن یک رنگ مثل این برای هر سطحی، معمولاً توسط یک متخصص انجام می‌شود، چون گاهی ممکن این رنگ روان شود یا حباب دار گردد اما اینکار ارزان است معمولاً دود کمتری می گیرد و بعید است دچار کندگی شود. پس اگر احساس می کنید که می توانید این کار را انجام دهید، کاری است که ارزش آنرا دارد که خودتان آن را تجربه کنید. اگر شما مهارت‌های اولیه تعمیرات خانگی بدانید، در انجام این کار به کمک یک متخصص نیاز ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از چند دستور ساده پیروی کنید تا کار به سرعت و به راحتی انجام گردد.

آموزش زدن رنگ اپوکسی

گام اول: از تمیز بودن سطح مطمئن شوید.

اولین قدم این است که مطمئن شوید ناحیه ای که می خواهید از اپوکسی برای آن استفاده کنید، تمیز است. این کاررا با کشاندن دستمالی که آغشته به صابون(مایع دستشویی) است، انجام دهید. زمانیکه مطمئن شدید سطح مورد نظر تمیز است، باید آنرا با دستمال کاغذی بیشتر یا دستمال آشپزخانه خشک کنید. سعی کنید مطمئن شوید که دیوار کاملاً خشک است چون هرگونه رطوبت بر عملکرد رنگ اپوکسی تاثیرگزار است.

گام دوم: آموزش زدن رنگ اپوکسی

آماده سازی رنگ اپوکسی ( ترکیب رنگ اپوکسی پلی آمید یا پلی آمین با هاردنر )

پایه رنگ های اپوکسی پلی آمید یا پلی آمین حلال به صورت دو جزئی رنگ و هاردنر می باشد. نسبت ترکیب رنگ و هاردنر بصورت حجمی یا وزنی است . در هنگام خرید رنگ اپوکسی پلی آمید یا پلی آمین به مشخصات فنی آن دقت نمائید . در مشخصات فنی بابت هر رنگ نسبت ترکیب عنوان شده است . رعایت این نسبت ترکیب درخواص ثانویه مخصوصا مقاومت مکانیکی و شیمیایی ، زمان خشک شدن بسیار حائز اهمیت می باشد و هر شرکتی با توجه به فرمولاسیون خود این نسبت ترکیب را بصورت حجمی یا وزنی مشخص می نماید .

شرکت آریا سطح تهران بر تمامی محصولات  رنگ اپوکسی پلی آمید یا پلی آمین خود این نسبت ترکیب را بصورت وزنی عنوان نموده است . بدین صورت که میزان مصرف حدودی را محاسبه نموده ( زمان ژل شدن رنگ اپوکسی پلی آمید یا پلی آمین در نظر گرفته شود ) سپس دو جزء با رعایت نسبت ترکیب به صورت وزنی مخلوط گردد . رعایت وزن ها بسیار مهم می باشد . وزن ها در ترازو اندازه گیری گردد و بعد از ترکیب کامل رنگ و هاردنر ، تینر به آن اضافه شود . رنگ به این ترتیب آماده استفاده می شود .

گام سوم: اضافه کردن اپوکسی

پس از آن می‌توانید از رنگ اپوکسی بر روی سطح استفاده کنید. برای داشتن بهترین شکل از رنگ آمیزی، محتویات قوطی را قبل از استفاده کاملاً به هم بزنید، چون این کار موجب مخلوط کردن بهتر مواد اولیه با هم و جلوگیری از ایجاد حباب خواهد شد. رنگ را بسیار باز کنید( بکشید)، حتی با دست کشیدن یا ضربه وار، مواظب باشید حباب شکل نگیرد یا با پشت قلمو به آنها بزنید. لحظه به لحظه رنگ باقی مانده در قوطی را بهم بزنید زیرا اینگونه مطمئن می شوید مواد تشکیل دهنده رنگ در حین استفاده ازآن، از هم جدا نشده اند.

گام چهارم: اجازه بدهید خشک شود.

زمانی که کار تکمیل شد، قبل از آنکه تصمیم بگیرید یه دست دیگر آنرا رنگ کنید یانه، باید بگذارید رنگ خشک شود. باید اطمینان حاصل کنید وقتی که رنگ در حال خشک شدن است، هیچ‌کس آنرا لمس نمی‌ کند. اگر می خواهید یک دست دیگر آنرا رنگ کنید تا دیوار کاملاً پوشیده شود باید مطمئن شوید که رنگ تمام قسمتها کاملاً خشک شده است. حدود 24 ساعت وقت بگذارید تا کاملاً مطمئن شوید، رنگ خشک شده است.

گام پنجم: اتمام کار

قبل از اینکه کار را تمام کنید به زدن یک لایه روغن جلا احتیاج است. این کار به رنگ اپوکسی درخشش اضافه می کند و همچنین به درزگیری بهتر دیوار کمک می نماید. دوباره باید صبرکنید تا قبل از بکارگرفتن روغن جلا سطح کاملاً خشک شود. از اسپری روغن جلا استفاده کنید تا مطمئن شوید دیوارها بطور یکدست پوشیده شده اند.

مزایای استفاده از رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی یکی از چندین نوع رنگ است. از اپوکسی میتوان برای سطوح داخلی و خارجی استفاده کرد، اما عموماً بعنوان پوشش برای سطوح کف داخلی کاربرد دارد. وقتی که خشک شود، رنگ اپوکسی به یک سطح سخت و بادوام تبدیل می شود که آن را به بهترین انتخاب برای پوشش کفپوش تبدیل می‌کند. بزرگترین عیب در رنگ اپوکسی این است که این رنگ حاوی موارد سمی بوده و برای استفاده افراد معمولی مشکل است. همچنین اگر اشتباهی رخ دهد یا سطح رنگ شده به صورت صاف و یکدست خشک نشود، می تواند مشکلات بیشتری ایجاد کند و جبران آن پرهزینه باشد.

مقاومت دربرابر ضربه

رنگ اپوکسی بسیار قوی و مقاوم دربرابر فشار است. بدین معنی که اگر اجسامی که سقوط می کنند یا بر روی سطح کشیده می شوند، شکست، ترک یا شکاف ایجاد نکنند، مشکلی ایجاد نمی شود. به خاطر این توانایی، رنگ اپوکسی عموماً در انبارها، گاراژها و فروشگاه‌های تعمیر خودرو مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

مقاومت در برابر لیز خوردن

اغلب رنگهای اپوکسی دربرابر لغزش مقاوم هستند حتی وقتی خیس یا آغشته به چربی باشند. از رنگ های اپوکسی بر پایه آب یا دو جزئی اکرولیک استفاده می شود. رنگ اپوکسی قادر به فراهم کردن یک سطح صاف و مقاوم در برابر لغزش است. اگر این ناحیه ای که برای رنگ آمیزی انتخاب کردید، یکی از پر ترافیک(رفت و آمد) ترین نواحی باشد، ممکن است بخواهید از پوشش اپوکسی بدون لغزش استفاده کنید، که یک سطح دارای بافت برجسته برای حفاظت بیشتر فراهم می‌کند. این بافت برجسته به مقررات ul ( تحت نظارت آزمایشگاه ها) و ASTM (انجمن امریکایی برای آزمایش و مواد) نیاز دارد. سطح اضافی دارای بافت برجسته معمولاً برای سکوها، سطوح شیب دار، فروشگاه های ماشین و لنگرگاه های تفریحی بکارمی رود.

مقاومت دربرابر آتش

بیشتر رنگهای اپوکسی دیر شعله ور می شوند یا مقاوم به آتش هستند. آن‌ها می ‌توانند در برابر گرمای بیش از ۲۰۰ درجه سانتی گراد یا در حدود ۳۹۰ درجه فارنهایت مقاومت کنند. برای اطمینان از مقاوم بودن در برابر آتش در رنگ اپوکسی که ازآن استفاده می کنید، برچسب محصول را چک کنید. به دلیل مقاومت در برابر آتش رنگ اپوکسی معمولاً از آن برای دفع شعله های آتش در محصولات خطوط هوایی تجاری، نواحی انبار و حفظ مواد منفجره استفاده می شود.

مقاومت به آب

وقتی رنگ اپوکسی خشک می شود این رنگ بتون را از رطوبت آبهای زیر زمینی و از آب یا هر مایعی که بر روی زمین جاری شود، حفظ می کند. رنگ اپوکسی نیز در برابر نشت مواد شیمیایی مقاوم است. مواد شیمیایی به رنگ جذب نمی‌شوند و پاک‌سازی آن‌ها آسان است.