امروزه کفپوش اپوکسی یکی از محبوب‌ترین انواع کفپوش برای مراکز صنعتی، مراکز درمانی، پارکینگ‌ها و بسیاری از محیط‌های دیگر محسوب می‌شود. این نوع کفپوش پس از اجرا به یک سطح یکدست زیبا و صیقلی و در عین حال مقاوم تبدیل می‌شود. همین موجب می‌شود بسیاری از افراد بخواهند از این نوع کفپوش در محیط کار یا منزل خود استفاده کنند. با تصور اینکه اجرای کفپوش اپوکسی ساده است، خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند خودشان این کار را انجام دهند یا با هزینه کمتر اجرای اپوکسی را به افراد غیرماهر بسپارند که نتیجه آن ممکن است بروز مشکلاتی در کفپوش اپوکسی شود. در این مقاله به رایج‌ترین مشکلات کفپوش اپوکسی و راه حل برطرف کردن این اشکالات خواهیم پرداخت.

متداول‌ترین مشکلات کفپوش اپوکسی

لایه شدن کفپوش اپوکسی

یکی از رایج‌ترین مشکلات کفپوش اپوکسی، لایه شدن آن پس از مدت زمان کوتاهی از اجرا است. این مساله ناهمسانی و شکلی ناخوشایند در سطح ایجاد می‌کند و در صورت برطرف نشدن می‌تواند به سطح زیرین و بتنی آن نیز آسیب برساند. پیش از هر چیزی لازم است بدانیم دلیل اصلی این لایه شدن چیست. علاوه بر اینکه ممکن است لایه شدن کفپوش اپوکسی به دلیل اجرا توسط افراد غیرحرفه‌ای ایجاد شود، دلایل زیر نیز می‌توانند منجر به بروز چنین مشکلی در کفپوش اپوکسی شوند:

دما، رطوبت و به طور کلی شرایط آب و هوا در اجرای بی نقص کفپوش اپوکسی تاثیرگذارند. اگر رطوبت در محیط کار شما بالا باشد، این رطوبت می‌تواند به سطح بتنی زیر اپوکسی نفوذ کند. به مرور زمان این رطوبت ایجاد شده در زیر سطح ممکن است مشکلات مختلفی از جمله لایه شدن کفپوش ایجاد کنند. تغییر شدید دما و بالا و پایین شدن غیرعادی دما در محیط نیز یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند چنین مشکلی ایجاد کند.

در نظر داشته باشید این تغییر دما بیشترین تاثیر را در زمان اجرای اپوکسی و به روی خشک شدن آن خواهد داشت. رطوبت و تغییر دما موجب می‌شود اپوکسی به درستی خشک نشود و به روی بتن نچسبد. به همین دلیل است که در نظر گرفتن دما، شرایط هوای محیط اجرا و آماده سازی سطح پیش از اجرای کفپوش اپوکسی، بسیار پراهمیت هستند.

راه حل برطرف کردن مشکل لایه شدن اپوکسی کف

یک مجری اپوکسی حرفه‌ای و متخصص برای جلوگیری از مشکلات کفپوش اپوکسی پیش از اجرای اپوکسی از موارد زیر اطمینان حاصل می‌کند:

  1. سطح از روغن و آلودگی پاک باشد. آلودگی سطح، وجود گرد و غبار و چربی دشمنان اصلی اپوکسی هستند. این مواد زیر اپوکسی گیر می‌کنند و مانع پوشانندگی درست و چسبیدن آن به سطح بتن می‌شوند. وجود چربی در سطح موجب می‌شود در نقاطی از سطح، اپوکسی به خوبی نچسبد و پس از چند روز لایه شده و از سطح جدا شود.
  2. سطح به خوبی ساب زده شده است. اگر سطحی که می‌خواهید به روی آن اپوکسی بزنید خیلی صاف و صیقلی باشد، اپوکسی به آن نمی‌جسبد. همین موجب لایه شدن اپوکسی پس از خشک شدن می‌شود.
  3. سطح کاملا خشک باشد. چه سطح جایی که می‌خواهید اپوکسی کنید را شسته باشید یا کفپوش اپوکسی پیشین را جدا کرده باشید، باید صبر کنید تا سطح کاملا خشک شود. باید حداقل 24 ساعت پس از شستن سطح صبر کنید و سپس اپوکسی را اجرا کنید. نمناک بودن سطح نیز همان مشکلات آلوده بودن سطح را ایجاد می‌کند و از چسبیدن مواد به سطح جلوگیری کرده و موجب لایه شدن آن می‌شود.
اجرای اپوکسی پارکینگ - پروژه آریا سطح تهران
اجرای اپوکسی پارکینگ – پروژه آریا سطح تهران

ترک خوردن اپوکسی

حباب شدن اپوکسی و ترک خوردن آن یکی دیگر از مشکلات کفپوش اپوکسی است که موجب می‌شود زیبایی این کفپوش خیلی زود از بین برود. برای این مشکل نیز دلایل مختلفی وجود دارد که بدون شک فرد متخصص در زمینه اجرای کفپوش اپوکسی به خوبی می‌داند چطور می‌تواند از آن جلوگیری کند. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ترکیب نادرست مواد اپوکسی: نحوه ترکیب رزین اپوکسی و هاردنر اپوکسی بسیار مهم است و باید خیلی سریع انجام شود. در این صورت هیچ حبابی در ترکیب باقی نمی‌ماند. در صورتیکه این ترکیب به درستی انجام نشود و در مواد ترکیب شده حباب و هوا وجود داشته باشد، حین اجرا نیز در ظاهر کفپوش تاثیر می‌گذارند و پس از خشک شدن ترک می‌خورند.
  2. متخلخل بودن بیش از حد سطح: وجود حفره در سطح بتن موجب می‎شود هوا زیر اپوکسی قرار بگیرد و در مرحله پخته شدن آن تاثیرگذار باشد. این هوای باقیمانده زیر سطح به مرور زمان بالا آمده و باعث بوجود آمدن حباب و ترک خوردن سطح می‌شود. به همین دلیل است که آماده سازی سطح پیش از اجرای اپوکسی بسیار اهمیت دارد.
  3. تناسب نادرست ترکیب مواد اپوکسی: همانقدر که سرعت ترکیب رزین و هاردنر اهمیت دارد، تناسب ترکیب این مواد نیز مهم است. این تناسب برای تمامی محصولات و کاربردها یکسان نیست اما افرادی که تجربه کافی در زمینه اجرای اپوکسی داشته باشند به خوبی می‌دانند این تناسب برای شرایط مختلف به چه صورت است. در صورتیکه هاردنر به اندازه کافی در مواد ترکیب نشود، کفپوش به خوبی به سطح نمی‌چسبد و خشک نمی‌شود. همین مساله موجب بوجود آمدن ترک در سطح کفپوش و ایجاد سایر مشکلات کفپوش اپوکسی خواهد شد. از سوی دیگر، اگر هاردنر زیاد باشد، مجری اپوکسی باید برای اجرای اپوکسی روی سطح بیشتر عجله کند تا سطح یکدست و بدون نقص اجرا شود.
  4. اجرای با عجله: اگر کفپوش اپوکسی با عجله اجرا شود احتمال اینکه فرد متوجه حباب‌ها و ترکیب درست مواد نشود بیشتر است. همچنین در صورت کند پیش رفتن اجرای کفپوش هم ممکن است مواد خشک شود و مواد خشک شده نیز چسبندگی کافی به روی سطح ندارند. همچنین باید به اندازه کافی صبر کنید تا مواد اپوکسی روی سطح خشک شوند. برای اجرای لایه دوم اپوکسی نباید خیلی عجله کنید، در این صورت نیز ممکن است به دلیل خشک نشدن کافی سطح زیرین، هوا زیر مواد لایه دوم جمع شود و حباب ایجاد کند.
برطرف کردن ایرادات کفپوش اپوکسی
دقت، سرعت عمل و زیرسازی مناسب از جمله مواردی هستند که مانع بروز مشکلات کفپوش اپوکسی می‌شوند.

تغییر رنگ اپوکسی کف

زرد شدن رنگ کفپوش اپوکسی یا ناهمسانی رنگ آن از جمله مشکلات کفپوش اپوکسی است که زیاد به چشم می‌خورد. این مشکل ممکن است به یکی از دلایل زیر رخ دهد:

  1. به پایان رسیدن عمر مفید مواد اپوکسی (Pot Life). اصطلاح pot life به معنی مدت زمانی است که طول می‌کشد رزین و هاردنر با هم ترکیب شوند. مجری اپوکسی باید طی این زمان این مواد را روی کف اجرا کند. در صورتیکه بیش از مدت زمان مشخص شده صبر کند، رزین به درستی اجرا نمی‌شود و نتیجه آن تغییر رنگ و زرد شدن آن پس از خشک شدن خواهد بود. در صورتیکه مواد اپوکسی طی مدت زمان مشخص شده‌ی Pot life اجرا نشود، کیفیت پایینی خواهد داشت.
  2. استفاده از هاردنر اشتباه. رزین باید با میزان مشخصی از هاردنر ترکیب شود. اگر مقدار اشتباهی از هاردنر با رزین ترکیب شود به روی رنگ آن تاثیر خواهد گذاشت و اپوکسی پس از اجرا به رنگ زرد یا رنگ دیگری تبدیل خواهد شد.
  3. قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی. مونوکسید کربن و سایر مواد شیمیایی می‌توانند به روی مواد اپوکسی تاثیر گذاشته و موجب تغییر رنگ آن شوند.
  4. قرار گرفتن در معرض اشعه UV. اپوکسی در برابر نور خورشید و اشعه UV مقاوم نیست و به مرور زمان تیره شده و تغییر رنگ می‌دهد. به همین دلیل بسیار مهم است که کفپوش اپوکسی جایی اجرا شود که در برابر نور خورشید قرار نمی‌گیرد. در صورتیکه اپوکسی حین اجرا در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرد، پس از خشک شدن آن متوجه تغییر رنگ در قسمت‌هایی از آن خواهید شد. اغلب مواقع برای فضاهایی که مسقف نیست و امکان تابش مستقیم خورشید وجود دارد از کفپوش پلی یورتان استفاده می‌شود.
کفپوش پلی یورتان - اجرا شده توسط آریا سطح تهران
کفپوش پلی یورتان – اجرا شده توسط آریا سطح تهران

اجرای کفپوش اپوکسی را به افراد خبره بسپارید

برخلاف چیزی که تصور می‌شود، اجرای کفپوش اپوکسی پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. اجرای اپوکسی، بخصوص در فضاهایی که مساحت زیادی را در بر می‌گیرند، باید توسط افراد خبره و باتجربه انجام شود تا پس از اتمام کار با مشکلات کفپوش اپوکسی و ایرادات کار مواجه نشوید. هرچند اغلب این ایرادات قابل برطرف شدن هستند اما بهتر است از رخ دادن آن‌ها جلوگیری شود تا زمان اضافی صرف ترمیم و برطرف کردن این اشکالات نشود.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *