رنگ آمیزی دیوارهای خانه از جمله کارهاییست که بسیاری از افراد به آن علاقه‌مند هستند. در هر حال تغییر رنگ و دکوراسیون خانه بسیار لذتبخش است. در مرحله اول افراد خانه تصمیم می‌گیرند چه رنگی برای دیوارها انتخاب کنند و سپس نوبت به انتخاب نوع رنگ ساختمانی، تهیه ابزار مختلف و در نهایت انجام مراحل رنگ آمیزی خانه می‌رسد. اما رنگ کردن دیوارها فقط شامل تهیه رنگ و قلم مو یا غلطک رنگ نمی‌شود، بلکه به محصول دیگری به نام حلال رنگ یا تینر رنگ نیز نیاز خواهید داشت.

حلال رنگ به رقیق شدن رنگ کمک می‌کند و مهم‌تر از آن برای تمیزکردن ابزاری که استفاده کرده‌اید نیز کارایی دارد. با اینکه امروزه پرایمرها و رنگ‌های پایه آب (همانند آکرولیک) برای رنگ آمیزی دیوارها و فضای داخلی ساختمان بسیار پرکاربرد هستند، پرایمرها و رنگ‌های روغنی (یا آلکیدی) از جمله انواع رنگ‌های ساختمانی هستند که با وجود داشتن VOC بالا همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در برخی مواقع گزینه بهتری نیز به شمار می‌روند. آنچه اغلب مواقع با نام تینر رنگ شناخته شده است و کاربرد دارد حلال رنگ روغنی یا حلال رنگ آلکیدی است.

کاربردهای تینر رنگ روغنی (حلال رنگ آلکیدی)

هرچه رنگ آمیزی با رنگ روغنی آسان باشد، تمیزکردن ابزار رنگ و لکه‌هایی که ممکن است روی زمین یا برخی وسایل ریخته باشد دشوار است. تینر رنگ روغنی می‌تواند این لکه‌ها را از بین برده و ابزار رنگ را پس از استفاده از رنگ روغنی، تمیز کند. همچنین تینر رنگ می‍‌تواند به رقیق شدن رنگ نیز کمک کند. از آنجایی که رنگ روغنی یک رنگ هواخشک محسوب می‌شود با قرار گرفتن در معرض هوا ممکن است خشک شود. بنابراین باز ماندن درب قوطی رنگ می‌تواند موجب سخت شدن رنگ شود به همین دلیل است که از تینر رنگ برای رقیق شدن آن نیز استفاده می‌شود. علاوه بر اینها، در برخی مواقع تینر می‌تواند به چسبندگی بیشتر رنگ نیز کمک کند بخصوص برای مواقعی که می‌خواهید از رنگ در اسپری رنگ، ایرلس یا هر نوع پاشنده رنگ دیگری استفاده کنید.

نکته: ابزاری که برای رنگ کردن با رنگ پایه آب استفاده شده‌اند برای تمیز شدن نیاز به تینر ندارند و به راحتی با آب و صابون شستشو خواهند شد.

کاربردهای تینر رنگ

چطور از تینر رنگ استفاده کنیم؟

تینر مناسب رنگتان را انتخاب کنید.

از آنجایی که تینرها انواع مختلفی دارند، باید هنگام تهیه تینر به نوع رنگ و روش رنگ زدن توجه داشته باشید. بعنوان مثال اگر می‌خواهید از اسپری رنگ استفاده کنید باید تینری تهیه کنید که مناسب ترکیب شدن و رقیق کردن رنگ شما باشد. تینری که برای رنگ روغنی استفاده می‌شود قابل استفاده برای رقیق کردن رنگ لاتکس نیست. برعکس این نکته نیز برای رنگ‌های روغنی و هر نوع رنگ دیگری صدق می‌کند.

تینر را به میزان صحیح استفاده کنید.

هر بار مقدار کمی تینر به رنگ اضافه کنید تا بتوانید غلظت رنگ را بسنجید. برای کمک می‌توانید به برچسب و توضیحات نوشته شده روی ظرف رنگ مراجعه کنید. تولید کنندگان رنگ توضیحات و توصیه‌هایی را برای ترکیب رنگ با تینر ارائه کرده‌اند که می‌تواند کارساز باشد. در اغلب مواقع نسبت ترکیب رنگ و تینر 3 به 1 یا حتی 4 به 1 است. یعنی مقدار رنگ باید سه الی چهار برابر تینر باشد. دقت داشته باشید که همیشه مقدار رنگ از تینر بیشتر است در غیر این صورت رنگ بسیار رقیق شده و قابل استفاده نخواهد بود یا رنگ نهایی بیش از اندازه روشن و بی‌کیفیت می‌شود. هرچند باز هم این مقدار به نحوه رنگ آمیزی نیز بستگی دارد.

اگر با قلم مو یا غلطک رنگ بخواهید دیوارها را رنگ بزنید شاید اصلا نیاز به رقیق کننده نداشته باشید چرا که احتمالا رنگ به رقیق شدن بیشتر نیاز نخواهد داشت اما در صورت استفاده از اسپری رنگ باید رنگ را رقیق‌تر کنید تا پاشش آن بیشتر شده و در دهانه اسپری رنگ گیر نکند.

ترکیب رنگ و تینر را امتحان کنید.

اگر از تینر برای رقیق کردن رنگ استفاده کرده‌اید پیش از اضافه کردن تینر بیشتر، رنگ را امتحان کنید. در یک قسمت کوچک از دیوار دو لایه رنگ بزنید و کمی صبر کنید تا نتیجه آن را ببینید. اگر مطلوب بود به رنگ زدن ادامه دهید.

استفاده از تینر برای تمیزکردن قلموها و سایر ابزار نقاشی ساختمان

تمیزکردن ابزار نقاشی ساختمان از جمله مهم‌ترین مراحل است چرا که اگر این ابزار به درستی تمیز نشوند برای دفعات بعد قابل استفاده نخواهند بود. بخصوص اگر از رنگ روغن استفاده کنید. از تینر رنگ آلکیدی برای تمیز کردن ابزاری استفاده شده با رنگ روغنی کمک بگیرید. اگر از رنگ اپوکسی یا پلی یورتان استفاده کرده‌اید بهتر است تینر مخصوص همین نوع رنگ‌ها را تهیه کنید تا ابزارتان را با تینر مناسب‌تری تمیز کنید.

از سه ظرف جداگانه استفاده کنید.

حلال رنگ یا تینر را در سه ظرف جداگانه بریزید. به سایز قلمو یا غلطک استفاده شده توجه داشته باشید و برای ابزار کوچک‌تر تینر کمتری مصرف کنید تا حلال رنگتان هدر نشود. قلمو یا غلطک را در ظرف اول قرار دهید و بگذارید رنگ مانده در میان الیاف یا پرزهای ابزارتان خارج شود. بیشتر رنگ در ظرف اول خارج خواهد شد. سپس قلمو یا غلطک را از ظرف خارج کنید به روی یک روزنامه باطله بکشید تا مواد باقی مانده در آن خارج شود و اگر رنگی در میان الیاف است به روی روزنامه کشیده شود.

سپس آن را در ظرف دوم قرار دهید و باز هم به روی روزنامه بکشید و در نهایت این کار را در ظرف آخر نیز انجام دهید. در مرحله پایانی قلمو یا غلطک را زیر شیر آب بگیرید و بشویید سپس دور آن را دستمال حوله‌ای خشک بپیچید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود. برای خشک شدن قلمو آن را در جای مناسب در هوای آزاد آویزان کنید.

حلال رنگ را به درستی دور بریزید و در جای مناسب نگهداری کنید.

طی مراحل تمیزکردن ابزار رنگ، بیشتر رنگ در ظرف اول باقی می‌ماند. اما اغلب این رنگ در ته ظرف جمع می‌شود بنابراین تینر هنوز قابل استفاده خواهد بود. اما بهتر است تینر استفاده شده را در یک ظرف در دار جداگانه بریزید و با برچسب «تینر مصرف شده» در انبار خود نگهداری کنید. درب تینر مصرف نشده را نیز محکم ببندید و در جای خشک قرار دهید. دقت داشته باشید اگر تینر به قدری رنگی شده بود که دیگر قابل استفاده نبود برای دور ریختن آن، تینر را در سیک ظرفشویی یا دستشویی خالی نکنید چرا که موجب گرفته شدن راه آب خواهد شد. درب تینر را بردارید و بگذارید در هوای آزاد خشک شود سپس آن را به بازیافت تحویل دهید.

در نظر داشته باشید رنگ روغنی و تینر روغنی از جمله زباله‌های خطرناک محسوب می‌شوند و بهتر است با سایر زباله‌ها یکجا قرار ندهید.

سطل‌های خالی رنگ را با سایر زباله‌ها یکجا نریزید.
سطل‌های خالی رنگ را با سایر زباله‌ها یکجا نریزید.

چند نکته درباره استفاده از تینر رنگ:

انواع تینر رنگحلال رنگ مورد نظرتان را از آریا پارس بخواهید

با توجه به نوع رنگ و مصرفی که از حلال یا تینر رنگ دارید، حلال مناسبی را تهیه کنید. در صورتیکه نیاز به مشاوره داشتید با ما در واتس اپ در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *